Detail předmětu

Invenční kresba

FSI-YKIAk. rok: 2015/2016

Předmět je zaměřen na tvůrčí kresbu, transformaci konkrétního motivu v abstraktní kresbu. Kurz je průpravou k ateliérovým předmětům průmyslového designu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Soustavné cvičení volné kresby dle modelu, ale i kreativní-asociativní kresba bez modelu, je východiskem pro jeho technicko-řemeslné zvládnutí a nabytí důležitých návyků pro kresbu.

Prerekvizity

Předmět navazuje na základy kresby, kresbu geometrických objektů, kresbu zátiší a kresbu výrobku. Předpokládají se znalosti z perspektivy, přesvědčivá schopnost je prakticky uplatňovat při stavbě kresby v ploše a rozsáhlé zkušenosti s kresbou zátiší a průmyslových výrobků, včetně vyjádření různého charakteru, materiálu a povrchu, v perspektivním pohledu, dle modelu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem tohoto předmětu je hledání osobitého výrazu volné kresby, s důrazem na kreativní přístup. Intuitivní, invenční kresebný projev postavený na individuálním přístupu k tématu směřuje k výraznému posílení tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je povinná, kontrola účasti ve výuce probíhá v každé hodině. Zameškaná výuka je buď nahrazena po domluvě s pedagogem nebo je řešena formou náhradního úkolu. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být udělen zápočet.

Základní literatura

STUER, Roselien. Sketching. Drawing Techniques for Product Designers. BIS, 2007. ISBN 9789063691714. (CS)
HENRY, Kevin. Drawing for Product Designers. 2. Indianapollis: Laurence King, 2013. ISBN 978-1-85669-743-9.

Doporučená literatura

ZHANG, Lei. Product Sketchbook. Idea, Process and Refinement. CYPI Press, 2015. ISBN 9781908175687 (CS)
TERMES, Emma, CAMPOS, Cristian, ed. Product Design Sketches. Indianapollis: booQs, 2012. ISBN 978-94-60650-66-6.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Paměťové cvičení;
2. Kreativní formace- nerotační charakter;
3. Kreativní formace- kombinace nerotačních a rotačních objektů;
4. Originální prostorová kompozice; barevná kresba;
5. Plošný dekor;
6. Schematizace přírodního motivu, dle modelu;
7. Transformace přírodního motivu v abstraktní kresbu, možnosti a limity její stavby;
8. Tvarové proměny 1- abstraktní kresba;
9. Tvarové proměny 2- abstraktní kresba;
10. Tvarové proměny 3- abstraktní kresba;
11. Schematizace přírodního motivu- bodová abstraktní kresba;
12. Schematizace přírodního motivu- liniová abstraktní kresba;
13. Schematizace přírodního motivu- plošná abstraktní kresba, hodnocení semestru /klady a zápory jednotlivých prací/.