Detail předmětu

Invenční kresba

FSI-YKIAk. rok: 2014/2015

Předmět navazuje na předměty "Základy kresby", "Kresba geometrických objektů" a "Kresba zátiší" a "Kresba výrobku". Předmět vede studenty, na základě jejich talentu, k rozšíření teoretických a praktických, technicko-řemeslných znalostí, nutných ke zvládnutí kresby. Je zaměřen na tvůrčí kresbu, transformaci konkrétního motivu v abstraktní kresbu. Kurz je průpravou k ateliérovým předmětům průmyslového designu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět umožňuje studentům rozvíjet základní znalosti techniky kresby. Soustavné cvičení volné kresby dle modelu, i kreativní- asociativní kresba bez modelu, je východiskem pro jeho technicko-řemeslné zvládnutí a nabytí důležitých návyků pro kresbu, jakožto tvůrčího procesu.

Prerekvizity

Předmět navazuje na předměty "Základy kresby", "Kresba geometrických objektů", "Kresba zátiší" a "Kresba výrobku". Předpokládají se znalosti z perspektivy, přesvědčivá schopnost je prakticky uplatňovat při stavbě kresby v ploše a rozsáhlé zkušenosti s kresbou zátiší a průmyslových výrobků, včetně vyjádření různého charakteru, materiálu a povrchu, v perspektivním pohledu, dle modelu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu je prohlubovat znalost kresby, jakožto základního způsobu vizuálního záznamu. Praktická cvičení akcentují hledání osobitého výrazu volné kresby, s důrazem na kreativní přístup. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je povinná, kontrola účasti ve výuce probíhá v každé hodině. Zameškaná výuka je buď nahrazena po domluvě s pedagogem nebo je řešena formou náhradního úkolu. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být udělen zápočet.

Základní literatura

STUER, Roselien. Sketching. Drawing Techniques for Product Designers. BIS, 2007. ISBN 9789063691714. (CS)
HENRY, Kevin. Drawing for Product Designers. 2. Indianapollis: Laurence King, 2013. ISBN 978-1-85669-743-9.

Doporučená literatura

ZHANG, Lei. Product Sketchbook. Idea, Process and Refinement. CYPI Press, 2015. ISBN 9781908175687 (CS)
TERMES, Emma, CAMPOS, Cristian, ed. Product Design Sketches. Indianapollis: booQs, 2012. ISBN 978-94-60650-66-6.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Tvůrčí kresba 1, paměťové cvičení;
2. Tvůrčí kresba 2, kreativní formace 1, nerotační charakter;
3. Tvůrčí kresba 3, kreativní formace 2, kombinace nerotačních a rotačních objektů;
4. Tvůrčí kresba 4, originální prostorová kompozice; barevná kresba;
5. Tvůrčí kresba 5, plošný dekor;
6. Tvůrčí kresba 6, schematizace přírodního motivu, dle modelu;
7. Tvůrčí kresba 7, transformace přírodního motivu v abstraktní kresbu, možnosti a limity její stavby;
8. Tvůrčí kresba 8, tvarové proměny 1, abstraktní kresba;
9. Tvůrčí kresba 9, tvarové proměny 2, abstraktní kresba;
10. Tvůrčí kresba 10, tvarové proměny 3; abstraktní kresba;
11. Tvůrčí kresba 11, schematizace přírodního motivu- bodová abstraktní kresba;
12. Tvůrčí kresba 12, schematizace přírodního motivu- liniová abstraktní kresba;
13. Tvůrčí kresba 13, schematizace přírodního motivu- plošná abstraktní kresba, hodnocení semestru /klady a zápory jednotlivých prací/.