Detail předmětu

Figurální kresba

FSI-YKFAk. rok: 2014/2015

Předmět navazuje na kurz "Kresba hlavy". Předmět podporuje rozvoj schopností vyjadřovat svá vizuální poznání, představy a nápady. Vychází ze studia základních přírodních a technických tvarů, sledování jejich výstavby, vazeb, proporcí a detailů. Předmět "Figurální kresba" je zaměřen na kresbu hlavy a figury, dle modelu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Figurální kresba" umožňuje studentům rozšířit základní znalosti techniky kresby. Cvičení kresby dle modelu je východiskem pro jeho technicko-řemeslné zvládnutí a nabytí základních návyků pro budování hmoty a charakteru figury v ploše.

Prerekvizity

Předpokládá se znalost perspektivy, zvládnutá schopnost ji prakticky uplatňovat při stavbě kresby v ploše (s důrazem na proporce) a rozsáhlé zkušenosti s kresbou zátiší, průmyslových výrobků a kresby hlavy dle sádrové busty. Samozřejmostí je vyjádření objemu a základních charaktristických rysů modelu. Výhodou je osobitý rukopis a smysl pro výrazovou zkratku.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu "Figurální kresba" je prohloubit znalost kresby, jakožto základního způsobu vizuálního záznamu. Praktická cvičení akcentují výstavbu objemu v ploše, s důrazem na proporce a charakter modelu. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Základní literatura

BAMMES, Gottfried. Die Gestalt des Menschen: Lehr- und Handbuch der Künstleranatomie. Freiburg: Christophorus Verlag, 2009. ISBN 978-3862300013. (DE)
BALLESTAR, Vicente B. a Jordi VIGUÉ. Skici: kompletní průvodce skicováním. Čestlice: Rebo, 2005. ISBN isbn80-7234-431-5.

Doporučená literatura

KOS, Jaroslav a Pavel ŽILÁK. Anatomie člověka pro výtvarníky. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-98-0.
DEREYNA, Rudy. How to draw what you see. New York: Watson - Guptill, 1996. ISBN 9780823023752. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Kresba hlavy, dle živého modelu, zásady pro její stavbu;
Kresba hlavy, dle živého modelu;
Kresba hlavy, dle živého modelu;
Kresba sedící figury, do půl těla, dle živého modelu, zásady pro její stavbu;
Kresba sedící figury, do půl těla, dle živého modelu;
Kresba sedící figury, do půl těla, dle živého modelu;
Kresba sedící figury, dle živého modelu, zásady pro její stavbu;
Kresba sedící figury, dle živého modelu;
Kresba sedící figury, dle živého modelu;
Kresba stojící figury, dle živého modelu,zásady pro její stavbu;
Kresba stojící figury, dle živého modelu;
Kresba stojící figury, dle živého modelu;
Hodnocení semestru /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/.