Detail předmětu

Technologie výroby motorových vozidel

FSI-QTVAk. rok: 1999/2000

Předmět seznamuje studenty s konstrukčními materiály tvářenými i litými, které jsou užívány při výrobě motorových vozidel, dále pak s technologiemi výroby a hlavními zásadami konstrukce odlitků, výlisků, svařenců a dílců z plastů a s užíváním lepidel při výrobě motorových vozidel.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Student získá rozšířené znalosti o technologiích, s kterými se bude setkávat při výrobě dílců spalovacích motorů a motorových vozidel. Na základě těchto znalostí dovede lépe komunikovat s technologem při rozboru technologičnosti konstrukce.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro udělení klasifikovaného zápočtu:
- prezence ve cvičení
- vypracování stručné technické zprávy o navštívených provozech
- základní znalosti o technologiích používaných při výrobě motorových vozidel

Učební cíle

Seznámit studenty s technologiemi užívanými při výrobě dílců montovaných do motorových vozidel a s problematikou technologičnosti konstrukce v míře potřebné jak pro vlastní konstrukční práci, tak i pro konzultace s technologem specialistou.

Základní literatura

: Metals Handbook, Vol.6, Welding, Brazing and Soldering, , 0
: Metals Handbook, Vol.14, Forming and Forging, , 0
: Metals Handbook, Vol.15, Casting, , 0

Doporučená literatura

Blaščík, F. a kol.: Technológia tvárnenia, zlievárenstva a zvárania, , 0
Kolouch, J.: Strojírenské výrobky z plastů vyráběné vstřikováním, , 0
Kovačič, L.: Lepenie kovov a plastov, , 0

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 2. ročník, letní semestr, povinný
    obor , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Hlediska pro volbu materiálu-funkční, technologická a ekonomická. Materiály v konstrukci motoru a převodového ústrojí.
2.Materiály v konstrukci podvozku a karoserie. Neželezné materiály a plasty v konstrukci motorových vozidel.
3.Technologie výroby odlitků pro automobilový průmysl metodami nízkotlakého a vysokotlakého lití a přesného lití pomocí vytavitelného modelu. Technologičnost konstrukce těchtro odlitků.
4.Metody řízení krystalizace odlitků, vznik chemické heterogenity a vnitřních vad vyvolaných objemovou kontrakcí a s tím spojené požadavky na konstrukci odlitků.
5.Technologie střihání, ohýbání, tažení plechů. Technologičnost konstrukce výlisků pro automobilový průmysl.
6.Technologie kování a protlačování. Technologičnost konstrukce součástí zhotovených objemovým tvářením.
7.Aplikační využití technických plastů v konstrukci motorových vozidel. Nejpoužívanější technologie výroby plastových dílců.
8.Svařování karoserií. Odporové bodové a švové svařování. Svařování v ochranných atmosférách (MAG, MIG, WIG), přídavné materiály, zařízení, parametry.
9.Metody svařování aplikovatelné při svařování a opravách motorových vozidel, svařování obalenými elektrodami, svařování třením, specielní metody svařování.
10.Princip technologie lepení, typy lepidel - systémy vytvrzování, typy lepených spojů, aplikační místa v konstrukci automobilů.

Cvičení odborného základu

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Technologie nízkotlakého a vysokotlakého lití, objemové tváření. Prohlídka závodu KOVOLIT a.s. Modřice. 2 vyuč. hodiny.
2.Technologie přesného lití pomocí vytavitelného modelu, vakuová metalurgie, specielní metody svařování. I.brněnská strojírna a.s. Velká Bíteš. 2 vyuč. hodiny.
3.Odlévání bloků a hlav motorů, převodových skříní ze šedé litiny. ZETOR a.s. Brno. 2 vyuč. hodiny.
4.3D simulace tuhnutí odlitů na PC, spolupráce konstruktéra s technologem. 2 vyuč. hodiny.
5.Klasifikovaný zápočet. 2 vyuč. hodiny.