Detail předmětu

Hnací ústrojí II

FSI-QH2Ak. rok: 1999/2000

Předmět Hnací ústrojí 2 má seznámit studenty s výpočtovými
modely torzních systémů hnacích ústrojí vozidel, výpočty
vynuceného kmitání složitých soustav s různými typy převodů,
s klouby a diferenciály, systémy dynamického tlumení vibrací,
aktivní systémy, s problematikou pružného ukládání pohonných
jednotek ve vozidle a základy aplikace MKP v této oblasti.
Výpočtové modely systémů hnacích ústrojí vozidel. Modální
transformace, modální analýza. Energetické metody výpočtu
vynuceného kmitání. Metoda komplexních amplitud. Výpočtové
modelování systémů s převody, klouby a diferenciály. Dynamické
tlumiče vibrací, optimalizace jejich parametrů. Kyvadlové
eliminátory torzních kmitů. Pružné ukládání strojů, aktivní
uložení ve vozidle. Základy aplikace MKP v hnacích ústrojích.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Předmět Hnací ústrojí 2 umožňuje studentům získat znalosti o
soudobých výpočtových modelech hnacích ústrojí motorových
vozidel, které jsou efektivním nástrojem jak při volbě optimální
koncepce, tak i optimalizaci parametrů jejich jednotlivých
subsystémů. Student získá poznatky o aplikaci složitých
výpočtových modelů k optimálnímu konstruování pohonů vozidel.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:
Orientace v probíraných problémech a schopnost jejich řešení,
prověřovaná a prezentovaná v zadaných příkladech. Podmínkou
udělení zápočtu je samostatné vypracování zadaných úloh
bez závažných nedostatků. Průběžná kontrola studia je prováděna
při kontrole příkladů současně s ověřením požadovaných znalostí.
Zkouška:
Při zkoušce jsou prověřovány a hodnoceny znalosti fyzikální
podstaty probíraných problémů, jejich matematický popis na
probrané úrovni a aplikace na řešených příkladech. Zkouška se
skládá z písemné části a z části ústní. Do klasifikačního hodnocení
se zahrnují:
1. Hodnocení práce ve cvičeních (hodnocení vypracovaných úloh).
2. Výsledek písemné části zkoušky (kontrolního testu).
3. Výsledek ústní části zkoušky.

Učební cíle

Cílem předmětu Hnací ústrojí 2 je seznámit studenty s výpočtovým
modelováním složitých systémů hnacích ústrojí vozidel, zejména
se spalovacími motory, které slouží především optimálnímu
dimenzování jednotlivých subsystémů a potlačení vibrací a hluku.
Výpočtové modely jsou výchozím prostředkem pro stanovení
optimální koncepce a parametrů pohonů motorových vozidel.

Základní literatura

Hafner, K.E. - Maass, H.: Theorie der Triebwerksschwingungen der Verbrennungskraftmaschine , , 0
Hafner, K.E. - Maass, H.: 3. Torsionsschwingungen in der Verbrennungskraftmaschine, , 0

Doporučená literatura

Píštěk, V. - Štětina, J.: Pevnost a životnost, , 0

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2301-5 magisterský

    obor , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

42 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Výpočtové modely torzních systémů hnacích ústrojí vozidel.
2. Modální transformace, hlavní souřadnice, modální analýza.
3. Energetické metody výpočtu vynuceného kmitání hřídelů.
4. Výpočet vynuceného kmitání metodou komplexních amplitud.
5. Výpočtové modely pohonů s převody.
6. Výpočtové modely pohonů s klouby a diferenciály.
7. Dynamické tlumení vibrací, dynamické tlumiče vibrací.
8. Optimalizace parametrů dynamických tlumičů vibrací.
9. Kyvadlové eliminátory torzních kmitů.
10. Nekonvenční tlumiče vibrací,aktivní systémy tlumení vibrací.
11. Pružné ukládání pohonných jednotek na rám a ve vozidle.
12. Střed pružnosti, hlavní osy pružnosti.
13. Aktivní uložení pohonných jednotek ve vozidle.
14. Aplikace 3D modelů MKP pro výpočty hnacích ústrojí vozidel.

Cvičení na počítači

42 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vlastních frekvence a tvary torzního systému motoru - Holzerova metoda.
2. Vlastních frekvence a tvary kmitů pohonu - řešení vlastních čísel
a vlastních vektorů.
3. Analýza vlivu velikosti torzního tlumiče na kmity torzního systému motoru.
4. Analýza vlivu poměrného útlumu torzního tlumiče na kmity torzního
systému motoru.
5. Analýza vlivu ladění torzního tlumiče na kmity torzního systému motoru.
6. Dynamická analýza s využitím multi-body software.
7. Programový systém ADAMS - seznámení se způsobem práce.
8. Vačkový mechanismus - tvorba modelu.
9. Vačkový mechanismus - výpočet kinematiky a dynamiky.
10. Modely pro výpočet kinematiky náprav vozidel.
11. Výpočet kinematiky prostorových mechanismů.
12. Tvorba modelu pro výpočet dynamiky mechanismů.
13. Lichoběžníkový mechanismus - výpočet dynamiky.
14. Lichoběžníkový mechanismus - analýza vlivu parametrů na dynamické
vlastnosti mechanismu.