Detail předmětu

Počítače a programování 2

FEKT-KPC2EAk. rok: 2013/2014

Studenti se seznámí s algoritmizací složitějších úloh, zdokonalí v programování v jazyku C podle standardu ANSI a programování se soubory. V další části předmětu se studenti seznámí se základy objektového programování v jazyce C++, třídami a objekty, se sestavením aplikace s grafickými výstupy ve vývojovém prostředí Microsoft Visual Studio. V závěrečné části předmětu je studenti seznámí s použitím Matlabu pro modelování a simulaci fyzikálních dějů a analýzu signálů a soustav, s reprezentací vektorů a matic, 2D a 3D grafy a také s prácí s datovými soubory v Matlabu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Absolvent předmětu je schopen (1) sestavovat složitější programy v jazyce C, (2) objektového programování v C++ včetně sestavení aplikace s grafickými výstupy ve vývojovém prostředí Microsoft Visual Studio a (3) sestavovat modely a provádět simulace v Matlabu.

Prerekvizity

Jsou požadovány základní znalosti principu činnosti počítačových systémů, jednoduché algoritmizace úloh a základů jazyka C.

Korekvizity

Předpokládá se získání základní znalosti aplikace numerických metod.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování zahrnují přednášky a cvičení na počítači. Předmět využívá vlastní www stránky. Student odevzdává jeden samostatný projekt.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti mohou získat maximálně 15 bodů za aktivní práci v počítačových cvičení, 25 bodů za domácí úkoly, 30 bodů za zápočtový test na konci semestru a a 30 bodů za individuální projekt v Matlabu.

Osnovy výuky

1. Preprocesor, funkce main s argumenty v jazyce C.
2. Souborový vstup a výstup v jazyce C, textové a binární soubory, práce s WAV a BMP
3. Úvod do objektového programování, základy C++.
4. Sestavení vlastní třídy, instance objektů vlastní třídy.
5. Objektové programování, zapouzdření, specifikace přístupu, polymorfismus, dědičnost.
6. Vývoj C++ projektů v prostředí MS Visual Studio.
7. Dialogové aplikace ve Windows.
8. Grafika ve Windows
9. Úvod do Matlabu, reprezentace matic a vektorů, 2D grafy.
10. Toolboxy a standardní funkce Matlabu, 3D grafy.
11. Modelování fyzikálního jevu v Matlabu.
12. Práce se soubory v Matlabu.
13. Analýza signálů a soustav v Matlabu.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s komplexní algoritmizaci úloh a využití objektového přístupu k programování. Cílem předmětu je rovněž prakticky seznámit studenty se sestavováním programu v jazyce C a se základy objektového programování v jazyce C++ s využitím vývojového prostředí Microsoft Visual Studio. Cílem předmětu je také zaměřen na modelování a programování v Matlabu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Prokop, J. Algoritmy v jazyku C a C++. Praha: Grada Publishing, 2008 (CS)
Virius, M. Jazyky C a C++. Komplexní kapesní průvodce. Praha: Grada Publishing, 2005 (CS)
Doňar, B., Zaplatílek, K. MATLAB pro začátečníky. Praha: BEN – technická literatura, 2003.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BK bakalářský

    obor BK-EST , 1. ročník, letní semestr, povinný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor