Detail předmětu

Komunikace v řízení

FP-krPAk. rok: 2013/2014

Obsahem předmětu jsou relevantní psychologické poznatky nezbytné pro efektivní řízení podniku a zvyšování jeho výkonnosti. Důraz je kladen na rozvíjení a zdokonalování sociálně manažerských a podnikatelských dovedností studentek a studentů především v oblasti vnitropodnikové sociální komunikace a na trénink v hledání a nacházení aplikačních alternativ účinných v současné i budoucí ekonomické praxi.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět prohlubuje, rozšiřuje a rozvíjí relevantní psychologické znalosti a dovednosti v klíčové oblasti sociální způsobilosti a kompetence manažera. Studentům a studentkám poskytuje zdokonalení především v těchto dovednostech: identifikovat komunikační cíle, aktivně naslouchat, srozumitelně formulovat požadavky a stanoviska, analyzovat komunikační problémy, volit relevantní komunikační strategie a taktiky a úspěšně je aplikovat, předcházet nedorozuměním v běžných i náročných pracovních situacích a tvořivou komunikací podporovat a zvyšovat výkonnost individuální, týmovou i organizační.

Prerekvizity

Znalost poznatků, které obsahují tyto publikace:
FRANKOVÁ, E. Manažerská psychologie I. Studijní text pro studium předmětu v kombinované formě studia. Brno: FP VUT v Brně, 2005.
PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1706-9.
(případně místo Pauknerové, D. a kol. náhradní kniha PROVAZNÍK, V. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha:Grada Publishing, 2002).

Korekvizity

Nejsou aplikovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení klasifikovaného zápočtu je nutné splnit následující požadavek:
Spolupráce na přednáškách a účast na cvičeních včetně odpovídající přípravy a aktivní participace na tréninku komunikačních dovedností.

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu: význam sociální komunikace pro pracovní způsobilost a kompetence manažera a podnikatele a jejich výkonnost; východiska a koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti; přehled studijní literatury základní a doporučené; stanovení požadavků ke klasifikovanému zápočtu; přehled základní terminologie.
2. Stručný přehled poznatků z psychologie osobnosti se zaměřením na vliv osobnostních subsystémů a charakteristik na průběh a efekty intrapersonální a interpersonální komunikace.
3. Stručný přehled zákonitostí sociální percepce a jejich důsledků pro poznávání sebe sama a druhých; možnosti aplikace těchto zákonitostí při zvyšování účinnosti sociální komunikace.
4. Sociální komunikace v průběhu sociálního styku se zaměřením na komunikaci v řízení a vedení lidí: fáze komunikačního procesu; klíčové charakteristiky účastníků komunikace podporující porozumění; základní komunikační dovednosti a jejich vzájemné vztahy; nezbytnost a možnosti zdokonalování komunikačních dovedností; klíčové faktory podporující účinnost komunikace a jejich vliv na průběh a výsledek komunikačního procesu.
5. Prezentace základních teoretických modelů a strategií sociální komunikace; objasnění klíčových východisek a postupů při aplikaci těchto modelů a strategií v oblasti zvyšování účinnosti sociální komunikace, zejména při identifikaci komunikačních cílů, analýze komunikačních problémů a volbě relevantních komunikačních strategií a taktik.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům psychologické poznatky objasňující sociální komunikaci jako klíčový nástroj řízení a vedení lidí v manažerské a podnikatelské praxi. Pozornost je zaměřena jak na prezentaci uceleného přehledu klíčových faktorů ovlivňujících průběh a efekty sociální komunikace, tak na prohlubování znalostí o výkladových modelech sociální komunikace a jejich praktickém využití. Kurz umožňuje prohlubování a rozvíjení doposud získaných konkrétních manažerských a podnikatelských dovedností potřebných pro efektivní řízení a vedení lidí a pomocí tréninkových forem výuky je dále upevňuje a zdokonaluje.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních povinná a kontrolovaná.

Základní literatura

BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. & kol. Psychologie a sociologie řízení. 3., rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002. 798 s. ISBN 978-80-7261-169-0. (CS)
FRANKOVÁ, E. Kreativita a inovace v organizaci. 1. vyd. Praha: Grada 2011. 256 s. ISBN 978-80-247-3317-3. (CS)
LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 174 s. ISBN 80-247-0648-2. (CS)
O´BRIANOVÁ, P.: Pozitivní řízení: asertivita pro manažery. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003. 212 s. ISBN 80-7261-077-5. (CS)
FRANKOVÁ, E. Komunikace v řízení. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2008. 104 s. ISBN 978-80-214-3567-4. (CS)

Doporučená literatura

KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. (CS)
PETERS, TJ., WATERMAN, R.H. Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0313-7. (CS)
McLAGAN, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni: jak dosáhnout ještě vyšší výkonnosti pomocí účinné komunikace. Praha: Management Press, 1998, 190 s. ISBN 80-85943-75-1. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor