Detail předmětu

Competitiveness of Company

FP-RccAAk. rok: 2013/2014

Pojetí konkurence v současném prostředí. Koncepce konkurenceschopnosti vycházející ze strategického řízení. Strukturální a funkční konkurenční výhody. Úspěchuschopnost, manažerský model konkurenceschopnosti a hodnocení konkurenčních strategií alternativními způsoby.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s možnými přístupy k definování konkurence, konkurenční výhody a konkurenceschopnosti. Seznámí se se základními pojetími konkurenceschopnosti vycházejícími z různých modelů strategického řízení. Budou umět vymezit některé netradiční teoretické postupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy a naučí se jak je uplatňovat v praxi.

Prerekvizity

Předmět předpokládá znalost základních prvků managementu a postupů v nich uplatňovaných. Studenti musí rovněž znát základní marketingové pojmy a postupy uplatňované při řízení firmy.

Korekvizity

Nejsou aplikovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška je písemná, formou testu. Test bude obsahovat 25 otázek s pěti variantami odpovědí z nichž pouze jedna bude správná. Otázky mohou být jak teoretické tak aplikační. Bodování testu je + 4 body za správnou odpověď, 0 bodů za žádnou a - 1 bod za špatnou odpověď. Doba pro napsání testu je 60 minut.

Osnovy výuky

1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Manažerský model konkurenceschopnosti
5. Typologie konkurenčních výhod I
6. Typologie konkurenčních výhod II
7. Koncepce úspěchuschopnosti
8. Hodnocení strategie firmy s využitím koncepce úspěchuschopnosti I
9. Hodnocení strategie firmy s využitím koncepce úspěchuschopnosti II
10. Aplikace 3D hodnocení cílů podniku
11. Analýza konkurenceschopnosti s využitím koncepce úspěchuschopnosti I
12. Analýza konkurenceschopnosti s využitím koncepce úspěchuschopnosti II
13. Strategický rozvoj a udržitelnost konkurenční výhody

Učební cíle

Primárním cílem předmětu je vymezit pojetí konkurenceschopnosti v kontextu současného podnikatelského prostředí s důrazem na různé přístupy v oblasti strategického řízení. Obsah předmětu je proto založen na integraci teoretických a praktických znalostí týkajících se formulace a implementace strategie s důrazem na rozvoj konkurenceschopnosti a konkurenčních výhod.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je kontrolovaná formou prezence. Podmínkou absolvování předmětu je alespoň 50% účast na přednáškách. V případě závažných důvodů (zdravotní, studijní pobyt v zahraničí apod.) lze neúčast po dohodě s garantem nahradit zpracováním písemného projektu dle pokynů garanta.

Základní literatura

HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)

Doporučená literatura

COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1 (EN)
HAMEL, G. - PRAHALAD, C.K. Competing for the Future. (2nd ed.). Boston: Harvard Business School Press, 1996. 357p. ISBN 0-87584-716-1 (EN)
PEARCE, J.A. II - ROBINSON, JR. R.B. Strategic management - Formulation, Implementation and Control. Alternate case ed. Richard D. Irwin, Inc., 1995. 947 p. ISBN 0-256-17067-3 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-Z magisterský navazující

    obor MGR-Z , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Manažerský model konkurenceschopnosti
5. Typologie konkurenčních výhod I
6. Typologie konkurenčních výhod II
7. Koncepce úspěchuschopnosti
8. Hodnocení strategie firmy s využitím koncepce úspěchuschopnosti I
9. Hodnocení strategie firmy s využitím koncepce úspěchuschopnosti II
10. Aplikace 3D hodnocení cílů podniku
11. Analýza konkurenceschopnosti s využitím koncepce úspěchuschopnosti I
12. Analýza konkurenceschopnosti s využitím koncepce úspěchuschopnosti II
13. Strategický rozvoj a udržitelnost konkurenční výhody