Detail předmětu

Introduction to environmental studies

FEKT-NUENAk. rok: 2013/2014

Kurz poskytuje základní informace o všech aspektech environmentalistiky, a to především ve vazbě na koncept trvale udržitelného rozvoj společnosti. Tento rozvojový koncept je představen jako globální vývojová strategie společnosti v době Antropocénu, a obecně budou poskytnuty základní informace o technologických, přírodovědných, ekonomických, právních, ekonomických, sociálně-politických, informačních, výchovně-vzdělávacích, kulturních a humánních souvislostech.
Úvodem kurzu bude představen aktuální stav světa se zdůrazněním problematických oblastí, a vývoj vztahů ekonomického rozvoje a životního prostředí. Velká pozornost je věnována měření udržitelnosti rozvoje - indikátorům udržitelnosti, a také významným globálním dohodám ve vztahu k životnímu prostřední a mezinárodním závazkům České republiky. Dále bude představena státní politika životního prostředí České republiky a EU ve vztahu k udržitelnému rozvoji. Zásadní pozornost je věnována technologickému aspektu trvale udržitelného rozvoje a principům čistší produkce při zásadní změně od řešení znečištění jeho snižováním a záchytem „na konci potrubí“ k prevenci již v designu a přípravě výroby. Z hlediska výchovy k aktivnímu přístupu k budoucím úlohám absolventů je významný výklad úlohy vědeckých pracovníků a inženýrů ve všech fázích životního cyklu výrobku s důrazem na předvýrobní etapy, jakož i v řídících a kontrolních institucích státní správy, samosprávy i v nevládních organizacích. Významné místo zaujímá způsob realizace nástrojů udržitelné výroby – např. čistší produkce, BAT, LCA, společenská odpovědnost, integraovaný systém řízení, EMAS, a nástroje udržitelné spotřeby. Návazně na technologické aspekty budou také uvedeny souvislosti s tržně-ekonomickým prostředím.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Získané znalosti se komplementárně doplňují s technickým hlediskem, prezentovaným v předmětu Ekologické inženýrství

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

Stav světa a problémy lidstva. Vývoj vztahů ekonomického rozvoje, životního prostředí a společnosti.
2) Nárůst globálního povědomí o neudržitelnosti rozvoje a následné reakce - Zpráva Římského klubu (1972), Zpráva komise UNCED Our Common Future, (1978), Konference UNCED Rio de Janeiro (1982). World Summit Johannesburg (2002) a další vývoj.
3) Indikátory udržitelnosti na úrovni OSN, ČR a měst.
4) Významné globální dokumenty a mezinárodní závazky České republiky v ochraně životního prostředí, vztahující se k trvale udržitelnému rozvoji (Dokumenty Konference UNCED Rio de Janeiro 1992, Agenda 21, Montrealský protokol, Basilejská úmluva, Kjótský protokol a navazující dokumenty, Charta Země aj.
5) Politika EU a České republiky ve vztahu k udržitelnému rozvoji, významné úmluvy
6) Principy a strategie čistší produkce – materiálové a energetické bilance a toky. Minimalizace odpadů, prevence emisí. Přechod od řešení „na konci potrubí“ k řešení „u zdroje“, tj. v designu, plánování a provozní kontrole.
7) Realizace čistší produkce. Analýza životního cyklu (LCA) výrobku, resp. investičního celku od těžby surovin po likvidaci, resp. uložení nerecyklovatelného zbytku. Změna surovin, změna výrobku, změna výrobní technologie.
8) Environmentální řízení podniku a nástroje udržitelné výroby: čistší produkce, BAT, environmentální řídící systém (EMS), environmentální řídící a auditorské schéma (EMAS) a integrovaný systém řízení.
9) Ekonomické a právní aspekty čistší produkce. Čistší produkce a tržní prostředí.
10) Udržitelná spotřeba a zelené úřadování.
11) Princip předběžné opatrnosti v historické perspektivě a v mezinárodních úmluvách.

Učební cíle

Umožnit studentům technických oborů pohled na ekologickou problematiku očima ekologů

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Bittner, M. Úvod do udržitelného rozvoje, 2013, Masarykova univerzita, ISBN 978-80-210-6622-9

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-MN magisterský navazující

    obor MN-BEI , 1. ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Definice a vnitřní logika environmentalistiky. Vztah k přírodním vědám a technickým oborům
Environmentalistika a ekologie, základní pojmy a principy, význam v environmentálních disciplínách.
Ovlivnění člověka a společnosti příprodou: Evoluční teorie.
Etologie a biosociologie, teorie sobeckého genu a její kritika v současné vědě
Ovlivnění přírody člověkem - kořeny ekologické krize: Antropologické a psychologické determinace lidského vztahu k přírodě
Demografické souvislosti, populační situace a vývoj lidstva, úživnost zeměkoule. Malthusiánství a jeho kritikové
Souvislosti mezi ekonomií a ekologickou situací. Vzácnost a cena v ekonomické a ekologické perspektivě. Ekologická řešení a pracovní příležitosti
Ekologicky orientované intervence práva, novost a neschůdnost ekologických problémů v tradičním pojetí práva.
Environmentální problémy a politika. Politická idea ekonomického růstu a příroda.

Ostatní aktivity

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Semináře:
Evoluční teorie
Antropologické a demografické souvislosti
Vztah ekonomie a ekologie
Ekologické právo
Ekologie a politika
Řešení ekologické krize, udržitelný způsob života