Detail předmětu

Technologie úpravy vody

FCH-MCO_TUVAk. rok: 2012/2013

Vlastnosti přírodních vod ve vztahu k úpravě pitné vody, standardy kvality pitné vody, klasifikace procesů úpravy vody, disperzní soustavy a jejich stabilita, koagulace a agregace při úpravě vody, stanovení optimální dávky koagulantu, kinetika koagulace, separace suspenzí, koagulace, míchání, sedimentace, flotace, filtrace, sorpce, membránové procesy, odželezování, odmanganování, kalové hospodářství úpraven vody, oxidace organických a anorganických látek ve vodě, dezinfekce pitné vody, chlorace a dechlorace, ozonizace, oxid chloričitý, působení UV záření, biologické metody, koroze a ochrana proti korozi v distribuční síti, ztvrzování a změkčování vody, odkyselování, zušlechťování pitné vody, kontrola a řízení technologických procesů úpraven vody.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Získání komplexních znalostí o technologických procesech úpravy vody se zaměřením na úpravu pitné vody z povrchových a podzemních zdrojů. Studenti nabudou znalosti, které jim umožní pracovat jako technologové na úpravnách vody a budou mít i dostatek rozhledu, aby se mohli uplatnit ve výzkumu a vývoji nových technologických procesů, které se objevují. Výuka je zaměřena také na prezentaci vývojových trendů a novinek v oboru. Vychází z aktuální zahraniční odborné literatury a poznatků přednášejícího ze zahraničních zdrojů, nepříklad konferencí či práce v mezinárodních asociacích. Na několika příkladech z vlastní konzultační praxe a výzkumu přednášejícího je uváděn ilustrativně postup řešení reálných problémů, které se objevily na úpravnách pitné vody v ČR a SR.

Prerekvizity

Znalosti z kurzů Hydrochemie, Analytická chemie, Chemické inženýrství, Fyzikální chemie

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky jsou doprovázeny rozsáhle koncipovanými prezentacemi, které uvádějí k přednášené teorii také řadu příkladů a údajů ze zahraniční odborné literatury, včetně fotografií z technologických celků, které přednášející osobně navštívil. Protože se jedná o technologický obor, při přednáškách jsou systematicky vkládány odkazy na probíraná témata ze základních předmětů, které předcházely (zejména hydrochemie, hydrobiologie, fyzikální chemie). Protože se jedná o předmět, který se doslova týká každého člověka (pitná voda) je kladen důraz také na širší souvislosti probírané tématiky (ochrana životního prostředí, šíření polutantů, historický vývoj zásobování pitnou vodou, cena vody a náklady na její úpravu atp.), které studentům pomáhají zapojit přednášená témata do souvislostí, a které jsou pak ještě následně rozšířeny v předmětu Speciální vodárenské technologie. Snahou je mj. ukázat studentům využitelnost dosud probraných základních teoretických předmětů pro řešení zcela reálných zadání praktického života typu: "máme tento zdroj vody a je potřeba z něj získat kvalitní pitnou vodu, jak to uděláme?".

Způsob a kritéria hodnocení

ústní zkouška

Osnovy výuky

1) Složení a vlastnosti přírodních vod z hlediska úpravy pitné vody.
2) Požadavky na jakost pitné vody, Vyhláška MZ ČR č. 252/2004 Sb.
3) Disperzní soustavy a jejich stabilita.
4) Koagulace a agregace při úpravě vody, kinetika koagulace.
5) Stanovení optimální dávky koagulantu.
6) Význam míchání pro tvorbu separovatelných agregátů.
7) Separace suspenzí (1. separační stupeň - usazování), povrchové zatížení.
8) Separace suspenzí (1. separační stupeň - čiřiče).
9) Separace suspenzí filtrací, filtrační materiály, teorie filtrace.
10) Separace suspenzí filtrací, druhy filtrace a typy filtrů.
11) Délka filtračního cyklu a kalová kapacita.
12) Praní filtrů a zafiltrování.
13) Flotace.
14) Membránové procesy při úpravě vody.
15) Odželezňování a odmanganování vody.
16) Kalové hospodářství úpraven vody.
17) Desinfekce vody chlorací, vedlejší produkty chlorace.
18) Další způsoby desinfekce vody (vyjma chlorace).
19) Oxidace organických látek přítomných ve vodě.
20) Aerace vody a její význam pro úpravu vody.
21) Odstraňování organických látek adsorpcí.
22) Biologické metody úpravy vody. Odstraňování amoniaku a dusičnanů.

Učební cíle

Poskytnout široký přehled o procesech a zařízeních pro úpravu pitné vody, který umožní tyto technologické postupy zvládat jak v praxi tak při výzkumu a vývoji.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

není

Základní literatura

N. Strnadová a V. Janda: Technologie vody I. VŠCHT, Praha 1995, 1999. (CS)

Doporučená literatura

J. Zábranská a kol. - Laboratorní metody v technologii vody. VŠCHT, Praha 2001. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTOZP , 1. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NKCO_CHTOZP , 1. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

65 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor