Detail předmětu

Ochrana přírody a trvale udržitelný rozvoj

FCH-MCO_TURAk. rok: 2012/2013

Základní principy ochrany přírody a krajiny, životního prostředí, strategie a perspektivy. Biologické principy ochrany přírody. Mezinárodní úmluva na ochranu přírody, mezinárodní instituce na ochranu přírody. Současný stav ochrany přírody - příklady ochrany přírody v České republice, Německu, USA. Základní principy a koncepty udržitelného rozvoje (historie, vývoj, principy, cíle, politiky a strategie). Environmentálně postižené oblasti světa. Globální problémy (vliv rostoucí populace, změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, voda, oceány, půda, biodiverzita změna). Významné deklarace a úmluvy (Bruntlandský Protokol, Summit Země v Riu, Agenda 21, Kjótský protokol, Johannesburg 2002, atd). Indikátory udržitelného rozvoje, metody pro měření a dosažení udržitelného rozvoje, ekologická stopa.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Absolvováním předmětu student získá nové znalosti, vědomosti a poznatky v následujících oblastech

1. Studenti zvýší své znalosti a vědomosti v problematice ochrany přírody a krajiny, udržitelného rozvoje.
2. Studenti budou znát současný stav ochrany přírody v ČR, Německu, USA.
3. Studenti budou schopni posoudit vliv antropogenní činnosti na ekosystémy a bude schopen stanovit jednotlivé vlivy antropogenní činnosti na ekosystémy.
4. Studenti se budou orientovat v globálních problémech v souvislosti s ochranou životního prostředí a udržitelného rozvoje.
5. Studenti se budou umět orientovat v současných deklaracích a konvencích udržitelného rozvoje, v metodách a aktivitách dosažení udržitelného rozvoje na národní a evropské úrovni.

Prerekvizity

Základní znalosti z chemie, chemie životního prostředí, ekologie, biologie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky pro studenty denního studia s podporou e-learningu.
Konzultace pro studenty kombinované formy studia s podporou e-learningu k problematice probírané na přednáškách (na vyžádání).

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška je udělena na základě odevzdání vyhovujícího semestrálního projektu vybrané problematiky z oblasti ochrany přírody a udržitelného rozvoje a její prezentace.

Osnovy výuky

1.Základní principy ochrany přírody a krajiny, životního prostředí, strategie a perspektivy.
2. Biologické principy ochrany přírody.
3. Mezinárodní úmluva na ochranu přírody, mezinárodní instituce na ochranu přírody (CITES, WWF, UNESCO, MAB, IUCN, Europarc).
4. Současný stav ochrany přírody - příklady ochrany přírody v České republice, Německu, USA.
5. Základní principy a koncepty udržitelného rozvoje (historie, vývoj, principy, cíle, politiky a strategie).
6. Environmentálně postižené oblasti světa.
7. Globální problémy (vliv rostoucí populace).
8. Globální problémy (změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší).
9. Globální problémy (znečištění vod, oceánů, půd, změna biodiverzity).
10. Významné deklarace a úmluvy (Bruntland Protokol, Summit Země v Riu, Agenda 21, Kjótský protokol, Johannesburg 2002, Millennium Ecosystem Assessment, Ramsarská konvence, Bernská Konvence, Bonnská Konvence, Smlouva o Antarktidě, Natura 2000, Aarhuská Konvence).
11. Indikátory udržitelného rozvoje
12. Metody pro měření a dosažení udržitelného rozvoje, ekologická stopa.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a objasnění principů ochrany přírody, krajiny a udržitelného rozvoje, vysvětlení biologických principů ochrany přírody. Seznámit studenty se základními mezinárodními úmluvami a institucemi na ochranu přírody, se současným stavem ochrany přírody v ČR, Německu, USA. Objasnit základní principy a koncepce udržitelného rozvoje (historie, vývoj, principy, cíle, zásady, strategie). Vysvětlit dopad lidské činnosti na přírodní sféru, na příkladech ukázat environmentálně postižené oblasti světa. Vyvětlit globální problémy lidstva (vliv rostoucí populace na udržitelnost stavu, změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, vod, oceánů, půd, změna biodiverzity). Seznámit studenty s významnými deklaracemi a konvencemi udržitelného rozvoje. Vysvětlit indikátory udržitelného rozvoje, metody k měření a dosažení udržitelného rozvoje, princip ekologické stopy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je podporována elearningovým kurzem, v rámci kterého jsou studentům k dispozici učební opory zahrnující elektronické učební texty, prezentace z přednášek, a další doplňující materiály. Pro zpracování semestrálního projektu, který je nedílnou součástí hodnocení, jsou ve druhé polovině semestru vyhrazeny konzultační termíny, v rámci kterých je možné konzultovat výběr tématu práce, návrh obsahu práce.

Základní literatura

Doležalová: Elearningové studijní opory, https://www.vutbr.cz/elearning/course/view.php?id=121905 (CS)
Chiras D.D. Environmnetal science, Creating a sustanaible future. Jones and Bartlett Publisher, 2006, pp.1-730 (CS)
Manahan S.E. Environmental science and Technology, Sustainable Approach to Green (CS)
Primack, B.P., Kinldmann, P., Jersáková, J., Biologické principy ochrany přírody, Portál, Praha, 2001 (CS)

Doporučená literatura

Moldan, B., A decade os suistanable development, UK, Prague, 2004 (CS)
Ganguly, P., Enviromental Impact Assesment And Enviromental Auditing, Phare, MŽP ČR, Sv. 40, 1996 (CS)
Moldan, B., Indikátory trvale udržitelného rozvoje, MŽP ČR, 1996 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTOZP , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NKCO_CHTOZP , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor