Detail předmětu

Fyzikální chemie II

FCH-BCA_FCH2Ak. rok: 2012/2013

Rychlost chemických reakcí, reakce 1. a 2. řádu, reakce vyšších řádů, kinetika složených reakcí, teorie chemické kinetiky, závislost rychlosti chemické reakce na teplotě, teorie absolutních reakčních rychlostí, řetězové a fotochemické reakce, teorie homogenní a heterogenní katalýzy. Fyzikální chemie povrchů, termodynamika fázových rozhraní, teorie smáčení, adsorpční jevy - Gibbsova rovnice adsorpční izotermy, adsorpce na pohyblivém fázovém rozhraní a na tuhém povrchu, charakterizace koloidních disperzí, chování disperzí, elektrická dvojvrstva, molekulově- kinetické vlastnosti disperzních soustav - sedimentace, osmotický tlak, Donnanovy rovnováhy, optické a reologické vlastnosti disperzních soustav, gely, hrubědisperzní soustavy - emulze, suspenze, aerodisperzní soustavy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

V rámci přednášek z Chemické kinetiky studenti získají základní znalosti z kinetiky elementárních a složitých reakcí, kinetiky homogenně a heterogenně katalyzovaných reakcí, jakož i o faktorech, ovlivňujících rychlost chemických reakcí. V části Koloidní chemie jsou studenti informováni o základních fyzikálně-chemických vlastnostech disperzních koloidních soustav a vlastnostech povrchů. Získané znalosti si studenti ověřují v rámci výpočtových cvičení, jejichž absolvování formou zápočtu po splnění přesně definovaných podmínek umožňuje přistoupení ke zkoušce z předmětu Fyzikální chemie II. Vykonání zkoušky je následně základem pro úspěšné zvládnutí dalších předmětů ve vyšších ročnících, především předmětu Chemické inženýrství.


Prerekvizity

Znalosti z vybraných kapitol z předmětu Fyzika I. II. (skupenské stavy, elektrodynamika, optika). Základy diferenciálního a integrálního počtu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení zahrnuje průběžné písemné testy a závěrečný test. Student získá zápočet, pokud je v průběžných testech úspěšný alespoň ze 2/3 (66%). Při nižším zisku bodů píše závěrečný test, kde je podmínkou k získání zápočtu alespoň 50 %.

Zkouška má písemnou a ústní část. Pro úspěšné složení písemné části je nutno získat alespoň 50 % bodů. Při neúspěšné písemné části se již ústní část nekoná. Při neúspěšné ústní části je možno opakovat pouze tuto část.

Osnovy výuky

1. Rychlost chemické reakce. Reakce prvního, druhého a vyšších řádů.
2. Stanovení řádu chemických reakcí. Reakce složité: vratné, paralelní a následné reakce.
3. Vliv teploty na rychlost chemické reakce. Teorie aktivních srážek. Teorie absolutních reakčních rychlostí.
4. Reakce v roztocích. Teorie homogenní katalýzy. Enzymová katalýza.
5. Řetězové reakce. Fotochemické reakce. Difuze.
6. Kinetika heterogenních reakcí.
7. Klasifikace disperzních soustav. Distribuční funkce. Termodynamika fázových rozhraní - volná a celková povrchová energie..
8. Teorie smáčení. Adhezní a kohezní práce. Zakřivené povrchy.
9. Teorie adsorpce - Gibbsova rovnice adsorpční izotermy. Adsorpce na pohyblivém fázovém rozhraní, adsorpce na povrchu tuhé látky.
10. Elektrokinetické jevy, teorie elektrické dvojvrstvy. Koloidně disperzní soustavy, jejich rozdělení a příprava. Fázové a molekulové koloidy, polokoloidy.
11. Molekulově-kinetické vlastnosti koloidních soustav - Brownův pohyb, difuze.
Sedimentace a osmotický tlak koloidně disperzních soustav, Donnanovy rovnováhy.
12. Stabilita koloidně disperzních soustav. Koagulace, flokulace. Optické vlastnosti a viskozita koloidně disperzních soustav.
13. Gély, jejich rozdělení a vlastnosti. Hrubodisperzní soustavy - základní charakteristiky suspenzí a emulzí.
14. Aerodisperzní soustavy.

Učební cíle

Cílem předmětu Fyzikální chemie II. je poskytnutí základních vědomostí z chemické kinetiky a koloidní chemie tak, aby je bylo možné využít při řešení problémů v podmínkách laboratorní a průmyslové praxe. Zároveň budou získané znalosti sloužit jako základ pro studium dalších předmětů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Týká se cvičení:
Vystoupení prezentující řešení zadaných příkladů. Pravidelné písemné testy.

Základní literatura

Kello V., Tkáč A.: Fyzikálna chémia, Alfa, Bratislava 1977 (CS)
Atkins P. W.: Fyzikálna chémia, STU v Bratislave, Bratislava 1999 (CS)
Bartovská L., Šišková M.: Fyzikální chemie povrchů a koloidních soustav. VŠCHT v Praze, Praha 2002 (CS)
Lisý M., Valko L.:Príklady a úlohy z fyzikálnej chémie, Alfa, Bratislava 1979 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor