Detail předmětu

Regenerace, rekondice a rehabilitace

FP-TregPAk. rok: 2012/2013

Předmět prohlubuje a poskytuje další poznatky a dovednosti z regenerace, rekondice a rehabilitace, z psychologie a základů duševní hygieny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají kompetence k práci v oblasti regeneračních, rekondičních a rehabilitacčních služeb z hlediska provozního a organizačního.

Prerekvizity

Vědomosti z oblasti anatomie a fyziologie, práce s vlastním tělem, kompenzačního a tvarovacího cvičení.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

PODMÍNKY UDĚLENÍ KLASIFIKOVANÉHO ZÁPOČTU:
1. aktivní účast na cvičeních (50%)
2. zápočtový test (30%)
3. ústní pohovor na téma v rámci předmětu (20%).

Aktivní účast znamená:
1. 80% přítomnost na cvičeních (tj. bez udání důvodu lze chybět na 2 cvičeních z 11, za každou další absenci bude strženo 5 bodů, absence nelze nahrazovat žádným způsobem)
2. připravenost k tématu aktuálního cvičení
3. aktivní účast v řízené diskuzi k danému tématu
4. adekvátní reakce na otázky vyučujícího
5. plnění zadání pro samostatnou práci

Zápočtový test: Forma bude upřesněna během prvního cvičení.

Ústní pohovor: Forma bude upřesněna během prvního cvičení.

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

1. Úvod + Základní pojmy – regenerace, rekondice, rehabilitace, oslabení organizmu
2. Prostředky a formy regenerace, rekondice a rehabilitace
3. Fyzioterapie – pozice v systému poskytování zdravotnických služeb
4. Lázeňství – druhy zařízení lázeňského typu a způsob organizace
5. Ergonomie
6. Regenerační, rekondiční a rehabilitační pobyty – aktuální nabídka, organizace
7. Úhrada regeneračních, rekondičních a rehabilitačních služeb – zdravotní pojišťovny/samoplátci
8. Vybavení cvičebních sálů, rekondičních koutků a zón – školy, administrativní a obchodní centra, výrobní linky; využití posiloven pro rekondici
9. Fitness a wellness – samostudium (přesné téma bude zadáno na úvodní hodině)
10. Regenerace, rekondice a rehabilitace pro děti a mládež – samostudium (přesné téma bude zadáno na úvodní hodině)

Učební cíle

Cílem předmětu je získat teoretické a praktické dovednostia zkušenosti z oblasti relaxačních, regeneračních a rehabilitačních služeb a seznáit se s principem poskytování těchto služeb v praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Cvičení jsou povinná. Předmět bude zakončen klasifikovaným zápočtem. Během výuky bude zadávána samostatná práce, která bude v následujících lekcích kontrolována a hodnocena.

Základní literatura

DAHLKE, R. Program pro zdraví. Správné dýchání, pohyb, výživa a relaxace. Praha: Ikar, 2006,181 s. ISBN 80 – 249-0723-1 (CS)
KOLEKTIV VN BRNO. Cvičení pro zdraví. Brno,KÖCK sport s.r.o., 2004, 40s. (CS)
KUČERA, M. Pohyb v prevenci a terapii. Kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum,1996,196 s. ISBN 80-7184-042-4 (CS)
KUČERA,M. Pohyb v prevenci a terapii. Kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie.Praha: Karolinum,1996, 196s. ISBN 80.1784-024-4 (CS)
MATEK, M. a kol.: Sportovní masáž – učební text pro školení sportovních masérů, Praha, nakladatelství Olympia, 1988, 155 s. (CS)
DYLEVSKÝ, I. a kol. Pohybový systém a zátěž, 1. vydání, Praha: Grada, 1997, ISBN 8071692581 (CS)
FLANDERA, S. Sportovní masáže, 1. vydání, Praha: Poznání, ISBN 978-80-87419-14-4 (CS)
FLANDERA, S. Klasická masáž, 1. vydání, Praha: Poznání, ISBN 978-80-86606-36-8 (CS)
HOŠKOVÁ, B. Masáž a regenerace ve sportu, 1. vydání, Praha: Olympia, 2000, ISBN 80-7033-093-7 (CS)
PASTUCHA, D. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity, 1. vydání, Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-4065-2 (CS)
HÁTLOVÁ B. Kinezioterapie: pohybová cvičení v léčbě psychických poruch, 1. vydání, Praha: Karolinum, 2003 ISBN 8024607190 (CS)

Doporučená literatura

BLAHUŠOVÁ,E. Životní styl wellness. Zdravé cvičení pro pohodu. Praha. Olympia,21995, 141 s. ISBN 80-7033-326-6 (CS)
CORSI, E.: Automasáže účinné a jednoduché techniky masáží vlastního těla, Praha, 2006, 126 s. (CS)
JÁNOŠDEÁK, J.: Športová masáž, Bratislava, nakladatelství Šport, 1983, 173 s. (CS)
SEDMÍK, J., Kompletní kniha masážních technik, Praha, nakladatelství Svoboda, 1999, 199 s. ISBN 80-205-1002-8 (CS)
BLAHUŠOVÁ, E. Pilates pro rehabilitaci: zdravé cvičení bez bolesti. 1. vydání, Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3307-4 (CS)
KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi, 1. vydání, Praha: Galén, 2010, ISBN 9788072626571 (CS)
TROJAN, S. – DRUGA, R. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. vydání, Praha: Grada, 2005, ISBN 80-247-1296-2 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Masážní a rehabilitační pomůcky a prostředky - ukázky a použití
2. Fyzioterapeutické metody - ukázky
3. Exkurze do lázeňského provozu
4. a 5. Lázeňství – druhy zařízení lázeňského typu a způsob organizace
6. Mýty ve zdravé výživě
7. Regenerační a rekondiční centra - analýza konkurence v Brně
8. Přehled situace v nabídce zdravotních pojišťoven v ČR
9. Exkurze do venkovní rekondiční zóny/návrh rekondiční zóny pro určitou skupinu populace
10. Rekondiční zóna pro děti/mládež (škola/školka)