Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropPAk. rok: 2012/2013

Prezentovat studentům modely hodnocení spolehlivosti podniku a přístupy k určování hodnoty podniku. Obeznámit studenty s postupem určování hodnoty podniku. Zaměřit se na strategickou analýzu podniku, zejména z hlediska vyhledávání nositelů hodnoty. Procvičit metody tvorby finančního plánu a tvorba modelu na PC. Prezentovat a aplikovat metody určování hodnoty podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po absolvování předmětu student bude schopný:
- rozlišovat mezi jednotlivými druhy ratingu a ovládat teoretické základy hodnocení bonity podniku,
- volit mezi metodami určování hodnoty podniku z hlediska účelu ocenění,
- prakticky použít metody určování hodnoty podniku.

Prerekvizity

Předmět je možné absolvovat pouze po úspěšném ukončení předmětu Finanční management.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou získání zápočtu je zpracování ocenění konkrétního podniku a jeho prezentace ve cvičeních.
Studenti budou hodnoceny na základě výsledků práce ve cvičeních a výsledku závěrečné zkoušky.

Osnovy výuky

Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Určování hodnoty podniku. Metody určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout systémový pohled na podnik a faktory tvorby hodnoty podniku. Prezentovat metody strategické analýzy podniku, která je východiskem ratingového hodnocení podniku. Systematicky prezentovat metody určování hodnoty podniku a předpoklady jejich použití.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka bude kontrolovaná ve cvičeních. Studenti budou pravidelně prezentovat a odevzdávat vypracované úkoly. Nahrazování výuky je plně v kompetenci cvičícího.

Základní literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2011. 548 s. ISBN 978-80-86929-80-4 (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)

Doporučená literatura

ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Modely hodnocení bonity podniku.
2. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku. Metody určování hodnoty podniku.
3. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
4. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
5. Specifika určování hodnoty podniku v různých oborech.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Cvičení budou zaměřena prakticky na aplikaci přednášené problematiky a tvorbu ocenění konkrétního podniku.
1. Úvodní cvičení: vstup do předmětu, systém práce, zadání seminárních prací a definování požadavků na seminární práci
2. Rating: postupy tvorby bankrotních modelů
3. Strategická a finanční analýza podniku
4. Prognóza generátorů hodnoty
5. Finanční plán a jeho analýza
6. Výsledné ocenění podniku metodou FCF. Stanovení diskontní sazby iterační metodou.
7. Prezentace seminárních prací