Detail předmětu

Jakost v obchodním podnikání

FP-PjopPAk. rok: 2012/2013

Předmět se zabývá problematikou významu jakosti v obchodním podnikání a její úlohou na světovém trhu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Znalosti jsou ověřovány klasifikovaným zápočtem, který probíhá písemnou formou. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Dovednosti studenta jsou ověřovány na základě vypracování semestrální práce.
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Požadavky na ukončení (váha):
Vypracování semestrální práce 30%
Závěrečná zkouška: 70%.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
Úloha lidského činitele v jakosti
Spokojenost zákazníků
Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Ochrana spotřebitele
Metody a techniky hodnocení výrobků
Trendy v řízení jakosti.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy z oblasti jakosti zboží a služeb. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy firem k řízení, zabezpečování a zlepšování jakosti výrobků i firemních procesů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Základní literatura

BARTES,F. Quality Management. Řízení jakosti. VUT v Brně. VUT v Brně. 2005 (CS)
FREHR,H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. (EN)

Doporučená literatura

MIZUNO,S. Řízení jakosti. Praha: Victoria Publishing, 1998. (CS)
VEBER,J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing. 2002 (CS)
NENADÁL,J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management,1998. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-PFO , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
Úloha lidského činitele v jakosti
Spokojenost zákazníků
Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Ochrana spotřebitele
Metody a techniky hodnocení výrobků
Trendy v řízení jakosti.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování zadaných úkolů. Základní tématická náplň cvičení je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti).
Úloha lidského činitele v jakosti
spokojenost zákazníků
Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).