Detail předmětu

Trvale udržitelná výstavba

FAST-CH09Ak. rok: 2011/2012

Udržitelná výstavba představuje vývoj stavebnictví směrem k dosažení trvale udržitelného rozvoje společnosti z hlediska ekologického, sociálně ekonomického a kulturního. Základní principy a cíle udržitelné výstavby jsou formulovány v dokumentu Agenda 21. Předmět se zabývá zejména ekologickou a energetickou stránkou výstavby, možnostmi uplatnění zdravých a recyklovaných materiálů ve stavebních konstrukcích. Důležitá je i znalost parametrů vnitřního mikroklimatu, které ovlivňují výběr materiálů pro výstavbu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav pozemního stavitelství (PST)

Výsledky učení předmětu

Student bude ovládat koncepci udržitelné výstavby a bude znát zásady
hodnocení životního cyklu stavebního objektu. Student bude schopen
při návrhu stavebního objektu využívat přírodní a recyklované
stavební materiály.

Prerekvizity

Předpokladem pro pochopení a osvojení si probírané látky jsou dobré teoretické znalosti z oblasti stavební tepelné techniky a základy navrhování konstrukcí pozemních staveb. Nezbytný je rovněž všeobecný přehled o používaných materiálech ve stavebnictví.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Přehled literatury, základní pojmy, legislativa, koncepce trvale udržitelného rozvoje a udržitelné výstavby.
2. Agenda 21, souvislosti a oblast působnosti, cíle Agendy 21 pro udržitelnou výstavbu.
3. Hlavní problémy a úkoly udržitelné výstavby.
4. Vnitřní mikroklima budov – tepelně vlhkostní, světelné, akustické, odérové, elektrické, toxické, aerosolové, psychické.
5. Zdravotní nezávadnost stavebních konstrukcí, uvolňování toxických látek do ovzduší (emise CO2, SO2, NOx atd.), vliv konstrukcí na vnitřní mikroklima budov, životní prostředí.
6. Energetická náročnost procesu výstavby budov. Úspora zdrojů surovin a primární energie.
7. Ekologie ve stavebnictví, průmyslové odpady využitelné ve stavebnictví, možnosti recyklace, vlastnosti recyklátů a jejich aplikace ve stavebních konstrukcích.
8. Alternativní materiálové konstrukční řešení staveb na bázi obnovitelných zdrojů surovin, přehled, základní fyzikální vlastnosti.
9. Příklady alternativních konstrukcí stavebních objektů, hliněné stavby, dřevostavby, objekty ze slámy.
10. Energetická náročnost při užívání budov, možnosti snižování energetické náročnosti, nízkoenergetické a energeticky pasivní domy, zásady návrhu a příklady.
11. Zdroje energie a jejich vliv na životní prostředí, alternativní zdroje energie, energie slunce, větru, biomas, tepelná čerpadla.
12. Strategie trvale udržitelného urbanistického rozvoje, uplatnění rekonstrukcí a modernizací budov a revitalizace sídel.
13. Metodika hodnocení udržitelnosti budov.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit posluchače s koncepcí trvale udržitelného rozvoje a udržitelné výstavby. Nedílnou součástí předmětu je problematika energetické náročnosti při procesu výstavby a užívání budov. Posluchači se seznámí s alternativním materiálovým a konstrukčním řešením staveb s využitím recyklovaných stavebních materiálů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií. 2000. (CS)
Agenda 21 pro udržitelnou výstavbu. ČVUT v Praze, 2001. (CS)
ČNI Praha: ČSN 73 0540-1 až 4 Tepelná ochrana budov. ČNI Praha, 2005. (CS)
Vonka, Martin et al.: Metodika SBToolCZ. Manuál hodnocení bytových staveb ve fázi návrhu.. CIDEAS, 2011. ISBN 978-80-01-04664-7. (CS)

Doporučená literatura

www.tzb-info.cz. 0. (CS)
www.substance.cz. ČVUT v Praze, 0. (CS)
Pytlík, P.: Ekologie ve stavebnictví. Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR, 1997. (CS)
Nagy, Eugen: Nízkoenergetický ekologický dům. Jaga group, 2002. ISBN 80-88905-74-5. (CS)
Kočí, Vladimír: Posuzování životního cyklu. Ekomonitor, 2009. ISBN 978-80-86832-42-5. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, letní semestr, povinný

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, letní semestr, povinný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor