Detail předmětu

Environmentalistika a stavitelství

FAST-CZ51Ak. rok: 2011/2012

Ekologie a environmentalistika, environmentální rizika, právo, ekonomie a etika, trvale udržitelný rozvoj, ekologický životní styl, ekologie krajiny, ekologický dům, příroda & kultura a stavitelství, ekologické zdravé bydlení, EIA - Environmental Impact Assessment - hodnocení vlivu staveb na životní prostředí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Souvislosti environmentální problematiky s technikou a stavitelstvím. Aplikace environmentálně orientovaných principů, myšlenek, názorů do vztahu "ekologie - technika - kultura - stavitelství".

Prerekvizity

Základní znalosti ekologických pojmů (na obecné středoškolské úrovni), ekosystémy, elementární představy o vztahu člověka a přírody, intuitivní názory na vliv stavitelství na ekologii krajiny, ochrana a tvorba životního prostředí, představy o možnostech ekologického stavitelství a ekologického bydlení, znalost principů trvale udržitelného rozvoje, obecná znalost globálních ekologických rizik.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Environmentalistika a ekologie, shody a rozdíly. Význam environmentalistiky.
2. Filozofické, společenské a politické souvislosti environmentální problematiky.
3. Přehled environmentálních rizik. Globální oteplení, přírodní zdroje, odpady aj.
4. Environmentální právo a ekonomie - existuje vůbec? Podstata, rozbor a východiska.
5. Environmentální etika. Etika úcty k životu. Biocentrizmus. Ekocentrizmus. Hlubinná ekologie.
6. Trvale udržitelný rozvoj, zdravý životní styl. Principy, význam, idea relace "ekonomicky + ekologicky = navždycky".
7. Ekologický dům - fikce nebo budoucí realita? Dům bez ekologické zátěže?
8. Příroda, kultura a stavitelství. Rozdíly mezi přírodou a lidskou civilizací. EIA - hodnocení vlivu staveb na životní prostředí.
9. Stavitelství jako faktor změny životního prostředí.
10. Hodnotová řešení environmentálních problémů a krizí. Tradicionalizmus, konzervativizmus, liberalizmus. Ekologická diktatura.
11. Ekologie krajiny, sídel, urbanismu a staveb. Bydlení a zdravé žití.
12. Moderní a postmoderní perspektivy v dualitě příroda a kultura.
13. Krize modernity a nová éra vztahu k přírodě. Globalizace a její důsledky.

Učební cíle

Konkretizace představ o vztahu "příroda - člověk - kultura". Principy moderního uvažování o technice a přírodě s ohledem na trvale udržitelný rozvoj. Pochopení argumentace ekologického pohledu na svět, význam ekologické etiky, práva, ekonomie, kultury a celkového životního stylu ve vztahu k modernímu technickému pokroku. Snaha o naznačení cest do budoucna, perspektivy environmentálního životního stylu a ekologického stavitelství.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

LIBROVÁ, Hana: Pestří a zelení. Brno: Veronica, 1994. ISBN 80-85368-18-8.
NAGY, Eugen: Nízkoenergetický ekologický dům. Bratislava: STU, 2002. ISBN 80-88905-74-5.
LIBROVÁ, Hana: Vlažní a váhaví. Brno: Veronica, 2003. ISBN 80-7239-149-6.

Doporučená literatura

MEADOWS, Donella. H., MEADOWS, Dennis. L.: The Limits to Growth. New York: Univerze Books, 1972.
DIRNER, Václav: Přehled environmentálních rizik. Ostrava: VŠB, 1992. ISBN 80-85380-38-5.
CEPEK, Václav: Ekologické stavitelství. Ostrava: VŠB-TU, 1996. ISBN 80-7078-220-X.
PYTLÍK, Petr: Ekologie ve stavebnictví. Praha: Spv, 1997. ISBN 80-85380-38-2.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor M , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor K , 1. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor M , 1. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor M , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor