Detail předmětu

Přírodní způsoby čištění vod

FAST-CS52Ak. rok: 2011/2012

Úvod do problematiky, rozdělení přírodních způsobů čištění, historie využívání přírodních způsobů čištění.
Čisticí procesy v půdním, vodním a mokřadním prostředí, význam vegetace, složení znečištěných a odpadních vod.
Průzkumové práce, nakládání s dešťovými vodami.
Předčištění odpadních vod.
Půdní filtry, vegetační kořenové čistírny s horizontálním a vertikálním prouděním.
Aerobní biologické nádrže, anaerobní biologické nádrže, dočišťovací biologické nádrže.
Akvakultury, bioeliminátory.
Závlaha městskými, průmyslovými a zemědělskými odpadními vodami.
Ochrana ŽP u přírodních způsobů čištění, legislativní problematika, kombinace přírodních a umělých způsobů čištění, využití v praxi, modernizace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav vodního hospodářství krajiny (VHK)

Výsledky učení předmětu

Student získá přehled o možnosti použití přírodních způsobů čištění vod a znalost čistících procesů v půdním, vodním a mokřadním prostředí, jejich aplikace v různých typech zařízení.

Prerekvizity

Znalosti z hydrauliky - proudění v potrubích, hydrologie - povrchový odtok, hydropedologie - rozbory, čištění odpadních vod - mechanické čištění a kalové hospodářství, chemie a technologie vody

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do přírodních způsobů čištění odpadních vod – přednosti, nevýhody, možnosti použití; legislativa.
2. Množství a složení odpadních vod, kejdy a kalů, výpočty, měření. Mechanické čištění odpadních vod malých producentů.
3. Vegetační kořenové čistírny (VKČ): čistící procesy ve filtračním
prostředí, účinnost. Rostliny ve VKČ - funkce, použití, ošetřování.
4. Konstrukce VKČ: dělení, systémy, základní konstrukce VKČ s horizontálním podpovrchovým prouděním.
5. Návrh VKČ: výpočty, konstrukce, těsnění…. Vertikální VKČ.
6. Objekty na VKČ – vyrovnávací, rozdělovací, regulační, měrné. Příslušenství, údržba, nakládání s odpady.
7. Půdní filtry: čistící procesy, systém, konstrukce.
8. Biologické nádrže (BN): čistící procesy ve vodním prostředí, dělení BN. Anaerobní BN.
9. Aerobní BN: dělení, návrh, základní konstrukce.
10. Aerobní BN provzdušované, provzdušovací systémy. Dočišťovací aerobní BN. Údržba.
11. Akvakultury, bioeliminátory: princip, rostliny, systémy.
12. Závlaha odpadními vodami: výhody, nevýhody, možnosti použití. Čistící procesy v půdách. Základní návrh.
13. Závlaha kejdou a zemědělskými odpadními vodami, čistírenskými kaly. Kombinace jednotlivých přírodních způsobů čištění vod.

Učební cíle

Zhodnocení možnosti použití přírodních způsobů čištění vod, předností a nevýhod.
Specifika v řešení mechanického předčištění.
Znalost čistících procesů v půdním, vodním a mokřadním prostředí, jejich aplikace v různých typech zařízení.
Schopnost využití zásad návrhu nejpoužívanějších typů.
Stanovení vlivu na životní prostředí, orientace v legislativě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

ŠÁLEK, J., TLAPÁK, V.: Přírodní způsoby čištění znečištěných povrchových a odpadních vod. ČKAIT, 2006. (CS)

Doporučená literatura

Kadlec R.H., Wallace, S.D.: Treatment Wetlands. CRC PRESS, 2009. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor V , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor V , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor V , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor