Detail předmětu

Počítačová grafika - CorelDraw

FSI-YPGAk. rok: 2011/2012

Úvod do základu práce s 2D grafickými programy. Přehled různých druhů grafického hardware a software, základní práce s vektorovými a bitmapovými programy, DTP technikami, grafickými formáty a přípravou grafické práce pro tisk a sazbu. Praktická aplikace software Corel Draw, Adobe Illustrator a Adobe Photoshop s využitím pro tvorbu 2D grafiky, webové grafiky, textových dokumentů, výkresů pro prezentaci, nebo technických výkresů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Počítačová grafika - CorelDraw" umožňuje získání praktických zkušeností pro tvorbu jakékoliv plošné grafiky. Student se naučí využívat všechny nabízené funkce programu pro realizaci vlastních návrhů a představ a pro výkresovou prezentaci semestrálních úkolů. Student se učí tvůrčímu myšlení při realizaci grafických představ, které v žádném případě nesmí být podřízeny možnostem a funkcím daného grafického programu.

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti práce s PC v systému Windows XP. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s počítačovou 2D grafikou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu Počítačová grafika - Corel Draw je seznámit studenty s možnostmi grafických programů pro tvorbu 2D grafiky, plakátů, posterů a jiných tiskovin. Naučit se a umět používat všem dostupný grafický systém. Získat základní zkušenosti s předtiskovou přípravou. Studenti zpracovávají po etapách grafické návrhy s možností plného využití výpočetní techniky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Základní literatura

FAULKNER, Andreu a Conrad CHAVEZ. Adobe Photoshop CC. Indianapollis: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2.
Uživatelská příručka k aplikaci Photoshop. Uživatelská příručka k aplikaci Photoshop [online]. Adobe Systems Software Ireland, 2017. Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Corel Draw 1 – definice pojmů, barevných prostorů, souborových formátů, seznámení s prostředím programu Corel Draw, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory
2. Corel Draw 1 - práce s křivkami, barvy výplně, obrysu, gradienty, vzory, práce s rastrovou grafikou
3. Corel Draw 1 - ořezávání, slučování objektů, transformace, zarovnávání, práce s textem
4. Corel Draw 1 - Práce s vrstvami a objekty, vícestránkové dokumenty, příprava dokumentu pro tisk, export
5. Adobe Illustrator 1 - seznámení s prostředím programu Adobe Illustrator, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory
6. Adobe Illustrator 1 – vytváření objektů ze základních geometrických útvarů, vytváření a editace objektů pomocí volných křivek, vlastnosti objektů – tahu, výplně; gradient, průhlednost
7. Adobe Illustrator 1 – vrstvy, transformace a zarovnávání objektů, Pathfinder, práce s objekty rastrové grafiky
8. Adobe Illustrator 1 - Práce s textem, vícestránkové dokumenty, příprava dokumentu pro tisk, export
9. Adobe Illustrator 1 - vzorový projekt tištěného designérského portfolia
10. Adobe Photoshop 1 - seznámení s prostřením programu Adobe Photoshop, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory
11. Adobe Photoshop 1 – práce s vrstvami a výběry, nástroje pro vytváření volné grafiky, štětec, guma, výplň
12. Adobe Photoshop 1 – retušovací nástroje, barevné korekce a základní efekty
13. Adobe Photoshop 1 – práce s textem, transformace, export