Detail předmětu

Regenerace, rekondice a rehabilitace

FP-TregPAk. rok: 2011/2012

Náplň předmětu poskytuje přehled o postupech využívaných v regeneraci, rekondici a rehabilitaci. Cílem je vysvětlit význam těchto postupů z pohledu fyziologie a psychologie zdraví a zároveň upozornit na indikace a kontraindikace těchto postupů. Kromě teoretického základu je součástí předmětu i osobní zkušenost s aplikací některých zmiňovaných postupů v praxi.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student se naučí posoudit individuální potřeby člověka zotavujícího se z fyzické či psychické únavy, po nemoci, zranění, a dalších dočasně limitujících situací. Bude umět doporučit vhodnou kombinaci regeneračních, rekondičních a rehabilitačních postupů s cílem obnovit fyzické a psychické síly člověka, případně poskytnout informace o dalším potřebném vyšetření na specializovaných pracovištích.

Prerekvizity

Znalost fyziologie, anatomie, výživy a nutraceutiky, práce s vlastním tělem

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení klasifikovaného zápočtu:
1. aktivní účast na cvičeních (Je tolerována 1 absence bez udání důvodu; více než 1 absence vyžaduje osobní domluvu s vyučujícím na formě náhrady) 30%
2. 5 minutová prezentace/přednáška/referát na téma týkající se náplně předmětu 30%
3. písemný test 40%

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

- Základní pojmy - regenerace, únava, zotavení.
- Prostředky regenerace (zejména výživa a pitný režim, fyzikální a balneologické prostředky, pohyb, psychologické prostředky).
- Formy regenerace.
- Problematika oslabení organismu – úraz, operace,nemoc, nadváha, neaktivita.
- Stres, jak mu čelit, jak ho zdolat.
- Význam rekondice a regenerace.
- Individuální i skupinová cvičení.
- Vybavení cvičebních sálů pro rekondiční cvičení. Vybavení rekondičních koutků a zón. Využití posiloven pro rekondici.
- Rekondice a aerobní aktivity.
- Masáže - charakteristika a její význam, cíl a účinky.
- Druhy masáží, příklady některých masážních technik.
- Masážní prostředky, masér a prostředí, doplňující masážní prostředky a přístroje, kontraindikace.
- Automasáž. Jiné regenerační techniky.

Učební cíle

Cílem je vysvětlit význam regeneračních, rekondičních a rehabilitatčních postupů z pohledu fyziologie a psychologie zdraví a zároveň upozornit na indikace a kontraindikace těchto postupů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Cvičení jsou povinná. Předmět bude zakončen klasifikovaným zápočtem. Případná absence musí být řádně omluvena a nahrazena po domluvě s vyučujícím.

Základní literatura

DAHLKE, R. Program pro zdraví. Správné dýchání, pohyb, výživa a relaxace. Praha: Ikar, 2006,181 s. ISBN 80 – 249-0723-1 (CS)
KOLEKTIV VN BRNO. Cvičení pro zdraví. Brno,KÖCK sport s.r.o., 2004, 40s. (CS)
KUČERA, M. Pohyb v prevenci a terapii. Kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum,1996,196 s. ISBN 80-7184-042-4 (CS)
KUČERA,M. Pohyb v prevenci a terapii. Kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie.Praha: Karolinum,1996, 196s. ISBN 80.1784-024-4 (CS)
MATEK, M. a kol.: Sportovní masáž – učební text pro školení sportovních masérů, Praha, nakladatelství Olympia, 1988, 155 s. (CS)

Doporučená literatura

BLAHUŠOVÁ,E. Životní styl wellness. Zdravé cvičení pro pohodu. Praha. Olympia,21995, 141 s. ISBN 80-7033-326-6 (CS)
CORSI, E.: Automasáže účinné a jednoduché techniky masáží vlastního těla, Praha, 2006, 126 s. (CS)
JÁNOŠDEÁK, J.: Športová masáž, Bratislava, nakladatelství Šport, 1983, 173 s. (CS)
SEDMÍK, J., Kompletní kniha masážních technik, Praha, nakladatelství Svoboda, 1999, 199 s. ISBN 80-205-1002-8 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Základní pojmy - regenerace, únava, zotavení.
- Prostředky regenerace (zejména výživa a pitný režim, fyzikální a balneologické prostředky, pohyb, psychologické prostředky).
- Formy regenerace.
- Problematika oslabení organismu – úraz, operace,nemoc, nadváha, neaktivita.
- Stres, jak mu čelit, jak ho zdolat.
- Význam rekondice a regenerace.
- Individuální i skupinová cvičení.
- Vybavení cvičebních sálů pro rekondiční cvičení. Vybavení rekondičních koutků a zón. Využití posiloven pro rekondici.
- Rekondice a aerobní aktivity.
- Masáže - charakteristika a její význam, cíl a účinky.
- Druhy masáží, příklady některých masážních technik.
- Masážní prostředky, masér a prostředí, doplňující masážní prostředky a přístroje, kontraindikace.
- Automasáž. Jiné regenerační techniky.