Detail předmětu

Psychologie tělesné kultury

FP-TpsyPAk. rok: 2011/2012

Student získá základní znalosti o předmětu zkoumání a vnitřním členěním psychologie, seznámí se se základními teoriemi osobnosti, psychologickými nástroji popisu osobnosti, získá vědomosti z psychologie tělesných cvičení, psychologie sportu a základů duševní hygieny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student získá základní znalosti o předmětu zkoumání a vnitřním členěním psychologie, seznámí se se základními teoriemi osobnosti, psychologickými nástroji popisu osobnosti, získá vědomosti z psychologie tělesných cvičení, psychologie sportu a základů duševní hygieny.

Prerekvizity

Základní orientace v psychologii na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet: Návštěva přednášek a aktivní účast na nich (referáty, prezentace, samostudium).
Aktivně přednesená prezentace na zvolené téma (30 bodů).
Zkouška: Znalostní test (70 bodů)
Klasifikační stupnice : A – F (1 – 4)

Osnovy výuky

1. Psychologie jako věda. Předmět a úkoly psychologických věd. Dějiny psychologie.
Psychické procesy a stavy.
2. Osobnost, její struktura, dynamika a vývoj. Konstituce osobnosti, typologie osobnosti.
Rysy temperamentu a metody jeho poznávání.
3. Metody poznávání osobnosti. Psychologická diagnostika. Vývoj osobnosti. Puberta
a adolescence.
4. Psychologické aspekty teorie učení, poznávání a paměti. Zkoušení, analýza příčin špatného
prospěchu žáků, výchovné obtíže.
5. Duševní hygiena. Stres, přizpůsobovací techniky aktivní a pasivní. Konfliktní situace
a jejich řešení.
6. Sociální komunikace v životě a ve škole. Druhy komunikace. Rozbor verbální a neverbální
komunikace, příklady.
7. Výběr povolání, typy pracovního prostředí a studia.
8. Sociální psychologie. Sociální skupiny. Skupinové klima.
9.-11. Psychologie sportu.

Učební cíle

Pochopit zákonitosti a mechanismy vzniku, utváření a průběhu lidského prožívání a chování. Naučit se poznávat osobnost ve vzájemném působení s prostředím. Seznámit studenty se základními vědomostmi z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie a teorie učení.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Předmět tvoří přednášky, které jsou povinné. Předmět bude zakončen zkouškou - písemný test. Případní absence musí být řádně omluvena a nahrazena po domluvě s vyučujícím.

Základní literatura

ATKINSON, R. L., ATKINSON, R. C., SMITH, E. E. Psychologie, Praha: Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3. (CS)
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. (CS)
KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: CERM, 2002. 544 s. ISBN 80-214-2203-3. (CS)
NAKONEČNÝ,M. Lexikon psychologie. Praha:Vodnár,1995,ISBN 80-85255-74-X (CS)
ŘEZÁČ,J. Sociální psychologie.Brno:Paido,1998.ISBN 80-85931-48-6 (CS)
SEKOT, A. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. (CS)

Doporučená literatura

HELUS,Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada ISBN 978-8é-247-1168-3 (CS)
PAUKNEROVÁ,D. a kol. Psychologie pro ekonomy a managery. Praha : Grada. ISBN 80-247-1706-9 (CS)
STACKE,É. Koučování Praha:Grada ISBN 80 -247-0937-6 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Psychologie jako věda. Předmět a úkoly psychologických věd. Dějiny psychologie.
Psychické procesy a stavy.
2. Osobnost, její struktura, dynamika a vývoj. Konstituce osobnosti, typologie osobnosti.
Rysy temperamentu a metody jeho poznávání.
3. Metody poznávání osobnosti. Psychologická diagnostika. Vývoj osobnosti. Puberta
a adolescence.
4. Psychologické aspekty teorie učení, poznávání a paměti. Zkoušení, analýza příčin špatného
prospěchu žáků, výchovné obtíže.
5. Duševní hygiena. Stres, přizpůsobovací techniky aktivní a pasivní. Konfliktní situace
a jejich řešení.
6. Sociální komunikace v životě a ve škole. Druhy komunikace. Rozbor verbální a neverbální
komunikace, příklady.
7. Výběr povolání, typy pracovního prostředí a studia.
Sociální psychologie. Sociální skupiny. Skupinové klima.
Psychologie sportu.