Detail předmětu

Drobné podnikání

FP-RdpPAk. rok: 2011/2012

Cílem předmětu je poskytnout studentům specializaci v řízení jejich vlastní privátní malé firmy. Studenti budou informováni o filozofii malých a středních firem a jejich pozice v ekonomikách. Důraz bude kladen také na řízení, marketing a finanční aspekty malých a středních firem.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát všechny náležitosti ohledně založení vlastní malé firmy, včetně souvisejích oblastí z marketingu, lidských zdrojů a financí týkajících se malých firem. Studenti budou schopni aktivně podnikat, tj. založit a řídit malou firmu.

Prerekvizity

Před studiem daného předmětu musí mít studenti následující znalosti a dovednosti: živnostenský zákon, obchodní zákoník, zákon o konkurzu a vyrovnání a kreativní myšlení pro založení vlastní malé firmy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení klasifikovaného zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
1. Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem - max. 100 bodů.
2. Zpracování a obhájení semestrální práce v určeném termínu - 100 bodů.
3. Celkový počet bodů pro zápočet musí být větší než 150 bodů.

Učební cíle

Specializovat studenty studia oboru Řízení a ekonomika podniku a dát jim dostatek informací, znalostí a dovedností k založení a řízení vlastní malé firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené účasti na cvičeních může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, obvykle zpracování dílčího úkolu.

Doporučená literatura

KORÁB, V., MIHALISKO, M.: Založení a řízení společnosti, společnost s ručením omezeným, komanditní společnost, veřejná obchodní společnost. ComputerPress Brno, 2005, 252 s. ISBN 80-251-0592-X. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Náplň přednášek se vztahuje k následujícím tématům:
1. Úvod do problematiky drobného podnikání.
2. Příčiny úspěchů a neúspěchů malých a středních firem.
3. Start malých a středních firem. Založení firmy x koupě existující firmy. Franchising.
4. Úspěšné strategie pro drobné podnikání.
5. Řízení zdrojů v malé firmě.
6. Finanční aspekty drobného podnikání.
7. Moderní podnikatelské metody.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Náplň cvičení se vztahuje k následujícím tématům
1. Úvod do problematiky, zadání semestrálních prací.
Stupeň I: Náčrt studie proveditelnosti.
2. Poznání sebe sama. Identifikace oblastí příležitostí.
Výběr a ohodnocení podnikatelských příležitostí.
3. Souhrn studie proveditelnosti.
Stupeň II: Cesta vstupu na trh.
4. Výběr vhodných forem pro drobné podnikání.
Stupeň III: Podnikatelský miniplán.
5. Řízení zdrojů v malé firmě.
Marketingový plán malé firmy.
6. Finanční plán.
Prezentace semestrálních prací.
7. Zápočet.