Detail předmětu

Strategický management

FP-PsmtKAk. rok: 2011/2012

Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií - corporate, business, funkční. a horizontální strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.

Prerekvizity

Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikace předmětu zahrnuje dvě části – zpracování projektu řešící případovou studii a zkouška formou písemného testu. Zpracování a odevzdání případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování. Při zpracování případové studie studenti řeší jednu ze tří variant případové studie. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuje na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je zadána formou otázek, na které je třeba odpovědět. Studenti odevzdají písemné zpracování studie ve formě x.doc, x.ppt případně x.pdf.
• Závěrečný test bude mít 10 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a čtyři otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 10 body. Maximální počet bodů z testu je 60.

Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100. Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat minimálně 50 bodů.

Osnovy výuky

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na soustředěních je povinná a kontrolovaná.

Základní literatura

HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3 (CS)
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení. 1. vyd. Brno: VUT v Brně Fakulta podnikatelská, 1998. 157 s., ISBN 80-214-1111-2 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-KS magisterský navazující

    obor MGR-PFO-KS , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací