Detail předmětu

Teorie řízení

FCH-BCT_TERAk. rok: 2011/2012

Vztah společenskovědních disciplin a teorie řízení. Řízení jako proces koordinování činnosti příslušníků určité složky organizační struktury řídícími pracovníky za účelem dosažení požadovaných výsledků (cílů). Plánování, organizování, personalistika, vedení a kontrola jako základní funkce řízení.. Zásady řízení složky organizace, její příslušníků a činností (procesů). Obecné cíle pracovních algoritmů. Způsoby využití lidských, technických, materiálních, finančních a informačních zdrojů v zájmu dosažení cílů dané organizace. Cíle a algoritmy řešení mimořádných událostí. Metody síťového plánování. Role informatiky v procesu řízení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Osvojit si fáze teorie řízení, zásady plánování, organizace, personalistiky. Problematika získávání materiálních, informačních a finančních zdrojů. Zvládnutí algoritmů řešení mimořádných událostí.

Prerekvizity

Základní znalosti teorie managementu, týmové práce, práce s informacemi.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

V rámci samostatné přípravy zvládnout problematiku řízení, managementu, plánování, rozhodování, algoritmy. Zaměřit pozornost na řízení a vedení a organizační strukturu ve veřejné správě.

Osnovy výuky

Harmonogram výuky - témata
1) Vztah společenskovědních disciplin a teorie řízení. Význam kybernetiky. Systém a systémový přístup.
2) Řízení jako proces a systém, koordinace činnosti příslušníků organizace.
3) Hlavní funkce řízení a role manažera
4) Hlavní funkce řízení - pokračování
5) Zásady řízení složky organizace, algoritmy
6) Rozhodování, funkce, podmínky rozhodování, metody, postupy
7) Možnosti vybraných metod rozhodování jako - rozhodovací strom, binární metoda, kardinální stupnice apod.
8) Možnosti vybraných metod rozhodování - pokračování dalších metod
9) Metody síťového plánování - CPM, PERT a další
10) Role informatiky v procesu řízení
11) Organizace současnosti a budoucnosti
12) Prostředí pro řízení, rizika a hrozby vývoje
13) Základy psychologie a sociologie pro manažery

Učební cíle

Řízení jako proces koordinování činnosti členů organizační struktury. Plánování, organizování, personalistika. Finanční a informační zdroje.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

V rámci týdenního soustředění budou organizovány konzultace a společné přednášky v rozsahu 8 hodin. V průběhu semestru budou organizovány konzultace v rozsahu 1 hodiny týdně.

Základní literatura

Bělohlávek,F - Košťan,P.- Šuleř,O. Management 2001 80-85839-45-8 (CS)
Management. Základy, prosperita, globalizace. Veber, J. a kol. 2000 80-85839-09-1 (CS)
Organizační chování. Bělohlávek,F. 1996 80-85839-09-1 (CS)
Povrazník,J. Celostní management. BRATISLAVA: SPRINT 2003. 80-89085-05-9 (CS)
Vágner, I. Management z pohledu všeobecného a celostního. BRNO: Masarykova univerzita 2003 (CS)
Fotr,J.- Dědina,J.-Hrůzová,H. Manažerské rozhodování. 2006. ISBN 80-86119-69-6 (CS)
Souboj mozků v řízení. Jirásek, J.A. 2004 80-86851-01-X (CS)

Doporučená literatura

Studijní opory Moddle v elektronické podobě. (CS)
Synergický management. Plamínek,J. 2000 80-7203-258-6 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BKCP_OOB bakalářský

    obor BKCO_KROO , 2. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program BPCP_OOB bakalářský

    obor BPCO_KROO , 2. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor