Detail předmětu

Inženýrské stavby v architektuře

FA-ISAAk. rok: 2011/2012

Soubor inženýrských staveb v dnešním významu tvoří silnice, železnice, mosty, věže, podzemní stavby a tunely. Je to rozsáhlý soubor staveb, které se ve městech i ve volné krajině uplatňují nepřehlédnutelným tvarem i rozměrem a jsou symbiozou inženýrských dovednosí a výtvarně architektonických hodnot. Je posláním architekta přispět svou profesí k realizaci těchto staveb, znalostí terminologie, konstrukčního systému a zásad technického řešení současných staveb tohoto typu. Znalosti získané absolvováním uvedeného předmětu by měly přispět k doplnění informací z této oblasti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Absolvováním předmětu student získá ucelený přehled o souboru inženýrských staveb zaměřených na stavby mostní. Koncepce výuky směřuje k přehledu daných možností návrhu mostních staveb, možných materiálových řešení i konstrukčních možností. Předmět vhodně doplňuje rozsah poznání o tuto specifickou skupinu souboru staveb.

Prerekvizity

Znalosti z oblasti chování stavebních konstrukcí na úrovni BSP

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet

Osnovy výuky

Tematické okruhy výuky:

1. úvod do problematiky - historie inženýrských staveb - podzemní stavby, silnice, železnice, přehrady, video Pražské mosty
2. historie mostních staveb , video most Brooklyn Bridge
3. silnice, dálnice , obecná teorie, trasování , výškové řešení, krajinotvorné prvky, estetika komunikací, příklady realizací, aleje, protihlukové clony
4. spodní stavba mostů - mostní opěry
5. mosty trámové
6. mosty obloukové
7. mosty visuté, video most Golden Gate
8. mosty zavěšené, video most Milllau
9. exkurze
10. inženýrské stavby v Brně - lávky, VMO, mosty
11.-13. prezentace zadaných studentských prací , zápočty

Učební cíle

Stěžejní oblast předmětu bude směřována na inženýrské stavby v architektuře s cílem představit existující možnosti při návrhu s ohledem na materiálové možnosti, význam volby konstrukčního řešení s cílem zdůraznění výtvarných a všeobecně architektonických hodnot, dokumentovaných na vyjímečných stavbách, které naznačují trend vývoje, překonávající hranice lidské proveditelnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast studenta, vypracování zadané seminární práce.

Základní literatura

Internet, odborné publikace související s danou problematikou převážně zahraniční, video (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 3. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Tematické okruhy výuky:

1. úvod do problematiky - historie inženýrských staveb - podzemní stavby, silnice, železnice, přehrady, video Pražské mosty
2. historie mostních staveb , video most Brooklyn Bridge
3. silnice, dálnice , obecná teorie, trasování , výškové řešení, krajinotvorné prvky, estetika komunikací, příklady realizací, aleje, protihlukové clony
4. spodní stavba mostů - mostní opěry
5. mosty trámové
6. mosty obloukové
7. mosty visuté, video most Golden Gate
8. mosty zavěšené, video most Milllau
9. exkurze
10. inženýrské stavby v Brně - lávky, VMO, mosty
11.-13. prezentace zadaných studentských prací , zápočty