Detail předmětu

Kreativní grafika

FIT-KRGAk. rok: 2010/2011

Úvod do kreativní grafiky, stručná historie počítačového umění ve světě i doma, vektorové editory obrazu a jejich funkční možnosti, esteticky produktivní periodické funkce, atraktory, geometrické substituce, výtvarné algoritmy s náhodnými parametry, rastrové editory obrazu a jejich funkční možnosti, fraktální grafika, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, systémy afinních transformací, mozaiky periodické, neperiodické a aperiodické, dekorativní uzly (topologie, grafy), výtvarné zpracování rastrového obrazu, speciální kresebné a rytecké techniky (NPR algoritmy), editory pro modelování 3D scény, praktické použití vybraných editorů, editory textu, kombinace editorů při tvorbě obrazu, budoucnost kreativní grafiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Studenti se naučí historii a současnosti grafických nástrojů pro tvorbu dokumentů. Seznámí se s principy, datovými modely, formáty dat a ovládáním vybraných grafických nástrojů. Naučí se i prakticky pracovat s vybranými nástroji pro tvrobu dokumentů. Seznámí se též s možnostmi rozšiřování grafických nástrojů (pluginy).

Prohloubení obecné zručnosti při práci s počítačem.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Výuka není kontrolována.

Osnovy výuky

  1. Úvod do kreativní grafiky
  2. Stručná historie počítačového umění ve světě i doma
  3. Vektorové editory obrazu a jejich funkční možnosti
  4. Esteticky produktivní periodické funkce, atraktory, geometrické substituce, výtvarné algoritmy s náhodnými parametry
  5. Rastrové editory obrazu a jejich funkční možnosti
  6. Fraktální grafika, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, systémy afinních transformací
  7. Mozaiky periodické, neperiodické a aperiodické, dekorativní uzly (topologie, grafy), výtvarné zpracování rastrového obrazu
  8. Speciální kresebné a rytecké techniky (NPR algoritmy)
  9. Editory pro modelování 3D scény
  10. Praktické použití vybraných editorů
  11. Editory textu
  12. Kombinace editorů při tvorbě obrazu
  13. Budoucnost kreativní grafiky

Učební cíle

Naučit se historii a současnosti grafických nástrojů pro tvorbu dokumentů. Seznámit se s principy, datovými modely, formáty dat a ovládáním vybraných grafických nástrojů. Naučit se prakticky pracovat s vybranými nástroji pro tvrobu dokumentů. Seznámit se s možnostmi rozšiřování grafických nástrojů (pluginy).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Projekt - až 50 bodů
  • Písemná zkouška - až 50 bodů

Základní literatura

  • Adobe Illustrator Users Manual, Adobe Inc., USA, (každým rokem se aktualizuje)
  • Adobe Photoshop Users Manual, Adobe Inc., USA, (každým rokem se aktualizuje)
  • Adobe Premiere Users Manual, Adobe Inc., USA, (každým rokem se aktualizuje)
  • TrueSpace Users Manual, Caligari, USA, (každým rokem se aktualizuje)
  • Albers, J.: Interaction of Color. Yale University Press, New Haven, 1975, ISBN 0300018460 

Doporučená literatura

  • Spoehr, K.T., Lehmkuhle, S.W.: Visual Information Processing. W. H. Freeman and Co., San Francisco, 1982, ISBN 0716713748
  • Výuková CD k používaným programům (Adobe, Corel, Microsoft)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MGM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MSK , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MPS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do kreativní grafiky
  2. Stručná historie počítačového umění ve světě i doma
  3. Vektorové editory obrazu a jejich funkční možnosti
  4. Esteticky produktivní periodické funkce, atraktory, geometrické substituce, výtvarné algoritmy s náhodnými parametry
  5. Rastrové editory obrazu a jejich funkční možnosti
  6. Fraktální grafika, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, systémy afinních transformací
  7. Mozaiky periodické, neperiodické a aperiodické, dekorativní uzly (topologie, grafy), výtvarné zpracování rastrového obrazu
  8. Speciální kresebné a rytecké techniky (NPR algoritmy)
  9. Editory pro modelování 3D scény
  10. Praktické použití vybraných editorů
  11. Editory textu
  12. Kombinace editorů při tvorbě obrazu
  13. Budoucnost kreativní grafiky

Projekt

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor