Co je to konflikt zájmů a jak jej řešit?

Zaměstnanci, zejména akademičtí pracovníci, by měli jednat v zájmu univerzity a v souladu s jejím posláním. Konflikt zájmů vzniká všude tam, kde jsou pochybnosti, že by zaměstnanec mohl být při rozhodování souvisejícím s výkonem jeho práce pro VUT ovlivněn svými zájmy osobními a soukromými, které nemusí být se zájmy VUT zcela v souladu. Protože tyto zájmy nelze objektivně od sebe oddělit, je nutné nastavit transparentní pravidla pro řízení střetu zájmů.

Typickými situacemi konfliktu zájmů jsou např.: VUT spolupracuje s firmou, ve které je vědec zaměstnán nebo je v ní společníkem; vědec používá zdroje univerzity (přístrojové a jiné vybavení, svoji pracovní dobu) k jiným činnostem než k výkonu práce pro VUT; vědec využívá duševní vlastnictví VUT ve svůj prospěch nebo prospěch třetí osoby (jiného zaměstnavatele, svoji firmu…).

Nejjednodušším řešením je konfliktu zájmu se vyhnout. Aby se bylo možné konfliktu vyhnout, musí si jej zaměstnanci uvědomovat. Výzkumný pracovník by proto měl znát typické situace, za kterých ke střetu zájmů dochází, a při své činnosti na tuto oblast stále pamatovat. Ne vždy se ale konfliktu zájmů vyhnout lze, ať již z objektivních příčin nebo proto, že by to na zaměstnance kladlo nepřiměřené nároky a omezení. Výzkumný pracovník by v takovém případě měl o možném střetu zájmů uvědomit svého vedoucího, který je schopen po objektivním posouzení přijmout taková opatření, která riziko vzniku konfliktu minimalizují nebo zcela vyloučí.


Publikováno: 17.04.2012 12:20

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/ctt/caste-dotazy/f90534/d66632