Detail předmětu

Informace o konkurenci

FP-KikPAk. rok: 2015/2016

Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů, potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci s jejich následným vyhodnocením.

Prerekvizity

Znalost základů organizace a manažerských funkcí podniku, základy práce na PC a znalost práce s Internetem.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky k udělení klas. zápočtu: znalost probrané látky a její praktické aplikace.

Osnovy výuky

1. Informace o konkurenčním prostředí - význam informace o konkurenčním prostředí pro vrcholové vedení organizace, pojetí informace, základní pojmy: symptomy, data, funkce, důkazy, argumenty, hypotézy, zpravodajství.
2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace - analýza problému, stanovení KIQ, stanovení KIT: strategická rozhodnutí a akce, náměty na včasná varování, profily a popisy klíčových hráčů.
3. Zdroje dat a informací - základní rozdělení zdrojů dat a informací, klasické zdroje dat a informací, elektronické zdroje dat a informací, zpravodajská mapa, zákon zpravodajské antény, zákon útlumového efektu.
4. Způsoby získávání dat a informací - fáze sběru dat a informace, klasické způsoby pro sběr dat a informací, softwarové nástroje pro sběr dat a informací.
5. Zpracování získaných dat a informací - zpracování získaných dat a informací: stanovení spolehlivosti zdroje informace, stanovení důležitosti informace pro organizaci, stanovení pravdivosti informace, ukládání dat a informací.
6. Dezinformace - vymezení pojmu dezinformace, druhy dezinformací, fáma.
7. Dezinformace - identifikace dezinformace, analýza dezinformace.
8. Předpověď reakce konkurenta - reaktivní přístup, pozdní přístup,
vhodný přístup, proaktivní přístup, stanovení reakce konkurenta.
9. Obchodní tajemství organizace - vymezení pojmu dle platné legislativy, principy a zásady ochrany obchodního tajemství organizace, utajení činnosti v organizaci.
10. Etika Competitive Intelligence - důvody dodržování etiky v procesu Competitive Intelligence, etický kodex Competitive Intelligence dle Fulda, etický kodex Competitive Intelligence dle SCIP, pravidlo újmy.
11. Mezinárodní organizace Competitive Intelligence - Strategic and Competitive Intelligence professionals – SCIP, Association of Independent Information Professionals – AIIP, Global Intelligence Alliance – GIA, mezinárodní aspekty Competitive Intelligence, kulturní, etnické a náboženské bariéry.
12. Organizační formy procesu Competitive Intelligence v organizaci - výzkum organizace (útvar CI), zrcadlová organizace, stínová organizace, příklady sledování konkurence v zahraničí.
13. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci - obecné požadavky, specifické požadavky.

Učební cíle

Umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Doporučená literatura

FULD, LEONARD, M. The New Competitor Intelligence. New York: 2005. (EN)
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6. (EN)
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-EP , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
1. Informace o konkurenčním prostředí
2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace
3. Zdroje dat a informací
4. Způsoby získávání dat a informací
5. Zpracování získaných dat a informací
6. Dezinformace
7. Dezinformace
8. Předpověď reakce konkurenta
9. Obchodní tajemství organizace
10. Etika Competitive Intelligence
11. Mezinárodní organizace Competitive Intelligence
12. Organizační formy procesu Competitive Intelligence v organizaci
13. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci