Detail předmětu

Vizuální gramotnost

FaVU-1VIG-LAk. rok: 2015/2016

Kurz se zaměřuje na několik interpretačních přístupů k obrazu a vjemu, tak jak se poměrně běžně objevovaly v minulosti a jak vykrystalizovaly do určitých teoretických disciplín v moderní době. V evropském kontextu se o vizualitě uvažuje běžně ve dvou směrech. Buď je za vjemem/reprezentací hledán význam, podstata, sdělení. Obraz či vjem je pak chápán jako fakultativní ilustrace, popř. konkretizace něčeho obecného (náhražka pojmu, slova atd.). Vizuálůní entita může mít pak didaktickou funkci, může fungovat jako propaganda či divadlo smyslovosti, které má pozorovatele přivést k určitému cíli. Druhá cesty sleduje samotnou podobu vizuálního jevu. Zabývá se jeho formou, strukturou, kompozicí. V tomto případě je zdůrazňován spíše samotný prostředek, médium.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v terminologii estetiky. Obecná znalost historie estetických idejí Estetické problémy jako inspirace pro samostatné myšlení studentů.

Prerekvizity

Kurz Úvod do filosofie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou absolvování kursu je napsání písemné eseje, která aplikuje probíranou problematiku na konkrétních příkladech. Krátká prezentace.

Osnovy výuky

1. Forma (formalistické tendence a opozice vůči nim)
2. Obsah (ikonografie a ikonologie, hermeneutika, Panofsky..
3. Funkce (vnitřek x povrch, A.Loos, funkcionalismus apod.)
4. Znak (sémiotika, denotace a konotace, diference atd.)
5. Struktura (strukturalismus...)
6. Narace (naratologie, příběh a vyprávění...)
7. Médium (systém...)
8. Styl (sloh...)
9. Abstrakce (Woringer...)
10. Realismus
11. Fenomén
12. Mýtus (archetyp, psychoanalýza, Barthes...)

Učební cíle

Vizuální jevy lze zkoumat z různých hledisek či prizmatem různých paradigmat a tyto možnosti se naučí studenti v přednáškách rozpoznat a pochopit.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je nepovinná.

Základní literatura

Adolf Hildebrand, Problém formy ve výtvarném umění
Heinrich Wölflin, Principles of Art History.
Erwin Panofsky, Význam ve výtvarném umění
Vilém Flusser, Do univerza technických obrazů

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APD , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor ATD , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AVI , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AEN , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AMU , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AIN , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APD , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor ATD , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM1 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS1 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM2 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM3 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS2 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AKG , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AKG , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AEN , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AIN , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM1 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM3 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM2 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS2 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS1 , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AMU , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AVI , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APD , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AMU , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AIN , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AVI , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AEN , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor ATD , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor ATD , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APD , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS1 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM1 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AKG , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM3 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM2 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS2 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AKG , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AEN , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AIN , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM2 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM1 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM3 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS2 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS1 , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AMU , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AVI , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 4. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

představení různých estetických pojmů: kalokagathia, míra, harmonie, katarze, vkus, ironie, groteska, mimesis, alegorie, struktura, zlatý řez atd. Pojednán bude vztah uvedených pojmů ke klíčovému pojmu krása.

Elektronické učební texty