Právo Evropské unie


21. Rozpočet Evropské unie

I. Role rozpočtu

Evropská unie (resp. dosud Evropská společenství) vykonává jen zlomek úkolů státu. Neza­bezpečuje vnější obranu, nemá armádu, nezajišťuje vnitřní pořádek vlastní policií. Přímá správa a vlastní soudnictví jsou omezené. Většinu výkonu práva Evropské unie zajišťují členské státy. Evropská unie nemá rozsáhlejší sociální programy, nefinancuje vůbec sociální dávky ani zdra­votnictví a ve větší míře ani školství ve členských státech. Angažmá Evropské unie se týká z pohledu států jen okrajových činností. Rozpočet Evropské unie tak představuje zlomek veřej­ných rozpočtů členských států: státních rozpočtů, rozpočtů jednotek územní samosprávy a růz­ných veřejných fondů a institucí. Dosahuje přibližně jedno procento hrubého domácího produk­tu členských států (v roce 2010 141.5 miliard eur).

II. Příjmy rozpočtu

Příjmy rozpočtů Evropských společenství byly dříve tvořeny příspěvky států a společnými cly. Evropská společenství a následně Evropská unie se pouze částečně emancipovaly od členských států a zajistily si jen omezené vlastní zdroje, které ostatně stále zprostředkovávají členské státy. Nejdůležitější (nad 60%) je odvod členských států určený podílem na hrubém domácím produktu. Kvůli uvolňování světového obchodu klesá dlouhodobě podíl výnosu jednotně ukládaných cel na dovoz zboží z nečlenských států (cca. 10%). Nepřehlédnutelný je též podíl na výnosu členským státům pře­depsané daně z přidané hodnoty (cca. 15%). Další příjmy jsou doplňkové. Evropská unie není opráv­něná zavést vlastní daně a členské státy nejeví žádnou ochotu ji tuto možnost přiznat.

III. Rozpočtové zásady

Rozpočtování Evropské unie se řídí zásadami určenými zřizovacími smlouvami: (1) jednota - všechny příjmy a výdaje všech agend se sdružují, výjimky se týkají jen evropského bankov­nic­­tví a agentur s vlastní subjektivitou, (2) všeobecnost - jednotlivé příjmy a výdaje se na sebe ne­­vá­ží, (3) sestavování na kalendářní rok - zahrnují se všechny výdaje a příjmy, (4) vyrov­na­nost - ne­při­pou­ští se plánování schodku, skutečný výsledek se zohledňuje následující rok, (5) přesné vymezení určení - rozpočet se strukturuje na jednotlivé výdaje. Kvůli krizi eura nicméně nelze vyloučit popření zásady vyrovnanosti.

IV. Rozpočtová procedura

Na sestavování rozpočtu se podílí Komise, Rada a Evropský parlament. Pro jednotlivé etapy rozpočtového procesu jsou určené lhůty. Na základě návrhů orgánů a institucí Komise připra­vuje návrh rozpočtu. Rada a Evropský parlament jej následně projednávají. Pro případ neshody se svolává dohodovací výbor. Schvalování se již neliší pro obligatorní a fakultativní výdaje. Roční rozpočet se připravuje v mezích víceletého rozpočtového plánu sestavovaného dosud do­hodou orgánů Evropské unie (nyní pro roky 2007-2013), do budoucna na pětileté období naří­ze­­ním schváleným Radou jednomyslně a potvrzeným Evropským parlamentem.

V. Výdaje rozpočtu

Zhruba 30% výdajů rozpočtu Evropské unie si stále žádá společná zemědělská politika. Další výdaje se zemědělstvím též souvisejí. Okolo 45% výdajů rozpočtu pro současné rozpočtové ob­dobí se používá na podporu rozvoje zaostávajících oblastí členských států pomocí regionální politiky. Dalšími významnými výdaji jsou vlastní správa, výzkumná a zahraniční, zejména hu­ma­­nitární politika.

VI. Propojení se členskými státy a vyrovnání (kompenzace)

Rozpočet Evropské unie je propojen s rozpočty členských států, prostřednictvím nich se ve velké míře financuje a jejich pomocí se rozdělují prostředky na zemědělskou a regionální poli­tiku. Sestavené rozpočty Evropských společenství a Evropské unie zahrnovaly často politicky motivovaná vyrovnání mezi jednotlivými státy s ohledem na jejich přínos a čerpání.

VII. Vyúčtování a kontrola hospodaření

Evropský parlament rozhoduje o předloženém závěrečném účtu jeho schválením, odložením do vyjasnění sporných věcí, nebo odmítnutím. Kontrolu hospodaření Evropské unie, jejich pří­jmů a výdajů zabezpečuje Účetní dvůr. Kontroluje se soulad se schváleným rozpočtem a hospo­dár­nost. Výsledkem kontrol je výroční zpráva, popř. zvláštní zprávy. Kontrolní činnost zahrnuje program auditů prováděných dle mezinárodních standardů. Účetní dvůr opakovaně hospodaření Evropské unie, resp. Evropských společenství neschvaloval nebo schvaloval s vý­hra­dami.

Rozpočtování EU: čl. 310-324 SFEU

Zdroje rozpočtu EU: čl. 311 SFEU

Nařízení Rady (ES, Euratom) 1605/2002 ze dne 25. června 2002, kterým se stanoví finanční nařízení o souhrnném rozpočtu Evropských společenství

Rozhodnutí Rady 2007/436/ES,Euratom ze dne 7. června 2007 o systému vlastních zdrojů Ev­ropských společenství

Víceletý finanční rámec: čl. 312 SFEU

Roční rozpočet: čl. 313-316 SFEU

Plnění rozpočtu a absolutorium: čl. 317-319 SFEU

Kontrola rozpočtu Účetním dvorem: čl. 319 a čl. 287 SFEU

Konečné schválení souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2010 ze dne 17. pro­since 2009

Odkazy k tématu: