I. Koupě chaty
Polské právo dočasně vylučuje nákup chaty pro rekreaci na svém území občany jiných členských států, kteří dlouhodobě nepobývají v Polsku.
Otázky:
- Jak lze charakterizovat uvedené omezení podle práva Evropské unie?
- Jak bychom mohli hodnotit vyšší daň na chaty pro občany jiných členských států, pokud se neusadili na území zraňujícího státu?
- Může stát zatěžovat rekreační nemovitosti v národních parcích velmi vysokými daněmi, které odrazují většinu majitelů od jejich vlastnictví a užívání?
Odpovědi:
- Uvedený zákaz lze obecně považovat za omezení volného pohybu kapitálu. Volný pohyb kapitálu se vztahuje nejen na komerční (např. nabytí akcií), ale také na soukromé investice, byť zájemce nepředpokládá větší zhodnocení nemovitosti v následujících letech. Smlouva o přístupu nicméně řadě nových členských států umožnila nabývání některých druhů nemovitostí zahraničními osobami ještě několik let zapovídat.
- Výslovné znevýhodnění občanů jiných členských států při ukládání daně z nemovitosti je diskriminací zapovězenou právem Evropské unie v souvislosti s volným pohybem kapitálu. Zvýšené zpoplatnění vzdálených majitelů může být podle okolností hodnocené jako skrytá diskriminace občanů jiných členských států.
- Velmi vysoké daňové zatížení rekreačních nemovitostí v národních parcích je možné, ledaže by představovalo ve svých důsledcích vyvlastnění bez náhrady, neslučitelné s ochranou vlastnictví podle evropských standardů základních práv Rady Evropy, které právo Evropské unie uznává jako svůj standard základních práv. Právo Evropské unie nijak neharmonizuje zdanění nemovitostí, konstrukce a výše těchto daní místního charakteru se ostatně značně liší též na území jednotlivých států.