A. Poplatek za dovoz ojetých automobilů
Český zákon o odpadech stanoví poplatek 5000 Kč za dovoz ojetých automobilů nesplňujících předepsané emisní limity. Poplatek je předpokladem registrace automobilu a má sloužit zabezpečení likvidace vraků.
Otázky:
- Jak lze hodnotit poplatek ve světle práva Evropské unie?
- Pokud není legální, jak jej lze kvalifikovat?
- Jak může jednotlivec prosadit právo na dovoz bez poplatku, je-li?
- Jaké další nástroje slouží prosazení práva Evropské unie v takových případech?
- Jak může stát poplatek obhajovat a bude obhajoba úspěšná?
- Jak může stát jinak zajistit financování likvidace vraků?
Odpovědi:
- Jakékoli opatření omezující dovoz je třeba považovat za neslučitelné s právem Evropské unie. Volný oběh zboží je klíčovou hospodářskou svobodou.
- Jedná se o poplatek s obdobným účinkem jako clo. Dopadá totiž zřetelně na dovoz. Takový poplatek je právem Evropské unie zcela zakázán.
- Proti rozhodnutí o poplatku (popř. odepření registrace) je třeba uplatnit opravné prostředky včetně žalob ke správním soudům (v České republice žaloba ke Krajskému soudu a následně kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu) a namítat nesoulad s právem Evropské unie. Soudy by měly právo Evropské unie upřednostnit před českým právem. Pokud si nebudou jisté výkladem práva Evropské unie, mohou, popř. musejí položit otázku Soudnímu dvoru.
- Komise sleduje praxi členských států, při rozporu s právem Evropské unie pravidelně zahajuje správní řízení, které může vést až k žalobě proti členskému státu. Pokud členský stát nerespektuje rozsudek, který konstatoval porušení práva Evropské unie, může být pokutován.
- Česko se může pokusit obhajovat poplatek ochranou životního prostředí s poukazem na ustanovení práva Evropské unie, která ji zdůrazňují. Nebude nicméně úspěšné, neboť cla a dávky s obdobným účinkem právo Evropské unie zakazuje absolutně.
- Česko může například zpoplatnit užívání všech starších automobilů nebo automobilů nesplňujících emisní limity.