Právo Evropské unie


V. Šrotovné v době hospodářské recese

Řada států světa včetně několika členských států Evropské unie zavedla v posledních letech hospodářské recese, která poměrně ostře postihla výrobce automobilů, dotaci obyvatelům na nákup nového automobilu za předpokladu, že předepsaným způsobem nechají zlikvidovat svůj dosavadní starý automobil (tzv. šrotovné).

Otázky:

  1. Jaké jsou důvody pro a proti vnímání dotace jako státní podpory, kterou musí v Evropské unii povolit Komise?
  2. Jak by se hodnotilo, kdyby členský stát omezil dotaci pouze na nákup automobilu vyrobeného na svém území nebo dokonce ve stanovených automobilkách?
  3. Jak by se ve světle práva Evropské unie a ve světle mezinárodního práva hodnotilo, kdyby členský stát omezil dotaci pouze na nákup automobilu vyrobeného na území Evropské unie?
  4. Jak by se dalo hodnotit vyloučení dlouhodobě  usazených a na území hostitelského státu zaměstnaných nebo samostatnou výdělečnou činnost vyvíjejících občanů jiných členských států Evropské unie z přístupu k dotaci?

 


Odpovědi:

  1. Dotace není poskytovaná jednotlivým výrobcům, nýbrž obyvatelstvu na nákup zboží. Zprostředkovaný účinek ve prospěch výrobců automobilů, tedy jednoho hospodářského odvětví, je nicméně zjevný.
  2. Jednalo by se patrně o narušování volného oběhu zboží mezi členskými státy, patrně by se dotace hodnotila též jako státní podpora?
  3. Hospodářská soutěž ani volný pohyb zboží na společném trhu Evropské unie omezením dotace na automobily výrobců Evropské unie přímo dotčeny nejsou. Mohl by být nicméně dotčen dovoz automobilů z nečlenských států, který upravuje právo Světové obchodní organizace (WTO).
  4. Omezení dotace na občany a vyloučení usazených občanů jiných členských států lze považovat za diskriminaci podle státní příslušnosti narušující volný pohyb osob.