V. Šrotovné v době hospodářské recese
Řada států světa včetně několika členských států Evropské unie zavedla v posledních letech hospodářské recese, která poměrně ostře postihla výrobce automobilů, dotaci obyvatelům na nákup nového automobilu za předpokladu, že předepsaným způsobem nechají zlikvidovat svůj dosavadní starý automobil (tzv. šrotovné).
Otázky:
- Jaké jsou důvody pro a proti vnímání dotace jako státní podpory, kterou musí v Evropské unii povolit Komise?
- Jak by se hodnotilo, kdyby členský stát omezil dotaci pouze na nákup automobilu vyrobeného na svém území nebo dokonce ve stanovených automobilkách?
- Jak by se ve světle práva Evropské unie a ve světle mezinárodního práva hodnotilo, kdyby členský stát omezil dotaci pouze na nákup automobilu vyrobeného na území Evropské unie?
- Jak by se dalo hodnotit vyloučení dlouhodobě usazených a na území hostitelského státu zaměstnaných nebo samostatnou výdělečnou činnost vyvíjejících občanů jiných členských států Evropské unie z přístupu k dotaci?
Odpovědi:
- Dotace není poskytovaná jednotlivým výrobcům, nýbrž obyvatelstvu na nákup zboží. Zprostředkovaný účinek ve prospěch výrobců automobilů, tedy jednoho hospodářského odvětví, je nicméně zjevný.
- Jednalo by se patrně o narušování volného oběhu zboží mezi členskými státy, patrně by se dotace hodnotila též jako státní podpora?
- Hospodářská soutěž ani volný pohyb zboží na společném trhu Evropské unie omezením dotace na automobily výrobců Evropské unie přímo dotčeny nejsou. Mohl by být nicméně dotčen dovoz automobilů z nečlenských států, který upravuje právo Světové obchodní organizace (WTO).
- Omezení dotace na občany a vyloučení usazených občanů jiných členských států lze považovat za diskriminaci podle státní příslušnosti narušující volný pohyb osob.