Evropská unie (resp. dosud Evropská společenství) vykonává jen zlomek úkolů státu. Nezabezpečuje vnější obranu, nemá armádu, nezajišťuje vnitřní pořádek vlastní policií. Přímá správa a vlastní soudnictví jsou omezené. Většinu výkonu práva Evropské unie zajišťují členské státy. Evropská unie nemá rozsáhlejší sociální programy, nefinancuje vůbec sociální dávky ani zdravotnictví a ve větší míře ani školství ve členských státech. Angažmá Evropské unie se týká z pohledu států jen okrajových činností. Rozpočet Evropské unie tak představuje zlomek veřejných rozpočtů členských států: státních rozpočtů, rozpočtů jednotek územní samosprávy a různých veřejných fondů a institucí. Dosahuje přibližně jedno procento hrubého domácího produktu členských států (v roce 2010 141.5 miliard eur).
Příjmy rozpočtů Evropských společenství byly dříve tvořeny příspěvky států a společnými cly. Evropská společenství a následně Evropská unie se pouze částečně emancipovaly od členských států a zajistily si jen omezené vlastní zdroje, které ostatně stále zprostředkovávají členské státy. Nejdůležitější (nad 60%) je odvod členských států určený podílem na hrubém domácím produktu. Kvůli uvolňování světového obchodu klesá dlouhodobě podíl výnosu jednotně ukládaných cel na dovoz zboží z nečlenských států (cca. 10%). Nepřehlédnutelný je též podíl na výnosu členským státům předepsané daně z přidané hodnoty (cca. 15%). Další příjmy jsou doplňkové. Evropská unie není oprávněná zavést vlastní daně a členské státy nejeví žádnou ochotu ji tuto možnost přiznat.
Rozpočtování Evropské unie se řídí zásadami určenými zřizovacími smlouvami: (1) jednota - všechny příjmy a výdaje všech agend se sdružují, výjimky se týkají jen evropského bankovnictví a agentur s vlastní subjektivitou, (2) všeobecnost - jednotlivé příjmy a výdaje se na sebe neváží, (3) sestavování na kalendářní rok - zahrnují se všechny výdaje a příjmy, (4) vyrovnanost - nepřipouští se plánování schodku, skutečný výsledek se zohledňuje následující rok, (5) přesné vymezení určení - rozpočet se strukturuje na jednotlivé výdaje. Kvůli krizi eura nicméně nelze vyloučit popření zásady vyrovnanosti.
Na sestavování rozpočtu se podílí Komise, Rada a Evropský parlament. Pro jednotlivé etapy rozpočtového procesu jsou určené lhůty. Na základě návrhů orgánů a institucí Komise připravuje návrh rozpočtu. Rada a Evropský parlament jej následně projednávají. Pro případ neshody se svolává dohodovací výbor. Schvalování se již neliší pro obligatorní a fakultativní výdaje. Roční rozpočet se připravuje v mezích víceletého rozpočtového plánu sestavovaného dosud dohodou orgánů Evropské unie (nyní pro roky 2007-2013), do budoucna na pětileté období nařízením schváleným Radou jednomyslně a potvrzeným Evropským parlamentem.
Zhruba 30% výdajů rozpočtu Evropské unie si stále žádá společná zemědělská politika. Další výdaje se zemědělstvím též souvisejí. Okolo 45% výdajů rozpočtu pro současné rozpočtové období se používá na podporu rozvoje zaostávajících oblastí členských států pomocí regionální politiky. Dalšími významnými výdaji jsou vlastní správa, výzkumná a zahraniční, zejména humanitární politika.
Rozpočet Evropské unie je propojen s rozpočty členských států, prostřednictvím nich se ve velké míře financuje a jejich pomocí se rozdělují prostředky na zemědělskou a regionální politiku. Sestavené rozpočty Evropských společenství a Evropské unie zahrnovaly často politicky motivovaná vyrovnání mezi jednotlivými státy s ohledem na jejich přínos a čerpání.
Evropský parlament rozhoduje o předloženém závěrečném účtu jeho schválením, odložením do vyjasnění sporných věcí, nebo odmítnutím. Kontrolu hospodaření Evropské unie, jejich příjmů a výdajů zabezpečuje Účetní dvůr. Kontroluje se soulad se schváleným rozpočtem a hospodárnost. Výsledkem kontrol je výroční zpráva, popř. zvláštní zprávy. Kontrolní činnost zahrnuje program auditů prováděných dle mezinárodních standardů. Účetní dvůr opakovaně hospodaření Evropské unie, resp. Evropských společenství neschvaloval nebo schvaloval s výhradami.
Rozpočtování EU: čl. 310-324 SFEU
Zdroje rozpočtu EU: čl. 311 SFEU
Nařízení Rady (ES, Euratom) 1605/2002 ze dne 25. června 2002, kterým se stanoví finanční nařízení o souhrnném rozpočtu Evropských společenství
Rozhodnutí Rady 2007/436/ES,Euratom ze dne 7. června 2007 o systému vlastních zdrojů Evropských společenství
Víceletý finanční rámec: čl. 312 SFEU
Roční rozpočet: čl. 313-316 SFEU
Plnění rozpočtu a absolutorium: čl. 317-319 SFEU
Kontrola rozpočtu Účetním dvorem: čl. 319 a čl. 287 SFEU
Konečné schválení souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2010 ze dne 17. prosince 2009