Právo Evropské unie


U. Podpora tuzemského turistického ruchu

V roce 2005 někteří ministři Vlády České republiky zvažovali podporu domácích poskytovatelů služeb turistického ruchu zavedením možnosti odpočtu nákladů na ubytování, zájezdy apod. v domácích rekreačních zařízeních od základu daně z příjmu fyzických osob.

Otázky:

  1. Která základní hospodářská svoboda Evropské unie je takovým opatřením dotčena?
  2. Jakými způsoby může podpořit rozvoj turistického ruchu v tuzemsku?
  3. Které způsoby by se mohly ocitnout v napětí s právem Evropské unie?
  4. Která opatření práva Evropské unie napomáhají příjezdu turistů do České republiky z jiných členských států? 

 


Odpovědi:

  1. Zjevně dotčené by bylo volné poskytování služeb. Zahraniční poskytovatelé služeb turistického ruchu by byli znevýhodnění, neboť čerpání jejich služeb by nešlo daňově zohlednit.
  2. Česká republika může podpořit rozvoj turistického ruchu řadou opatření všeobecného rázu: zlepšením legislativního rámce, vhodným nastavením daní, podporou infrastruktury, propagací České republiky v zahraničí stejně jako v tuzemsku.
  3. Odvětvové nebo jednotlivé zvýhodnění poskytovatelů služeb turistického ruchu, např. hotelů, cestovních kanceláří apod. by mohlo představovat obecně státní podporu, kterou Komise povoluje jenom omezeně.
  4. Příjezdu zahraničních turistů zjevně napomáhá mimo jiné volný pohyb osob včetně omezení hraničních kontrol na hranicích České republiky, možnost volného převozu a převodu peněz přes hranice či snadný vývoz zboží nakoupeného pro osobní potřebu.