Detail publikace

Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně

MAXERA, P.

Originální název

Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně

Anglický název

Analysis of driver's conduct when driving over the risk crosswalks in the city of Brno in the daytime

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek se zabývá analýzou chování pěti řidičů při jízdě s vozidlem v místě přechodů pro chodce v městě Brně. Měření byla realizována za denního světla na čtyřech přechodech s častým výskytem dopravních nehod. První z těchto přechodů se nachází v těsné blízkosti tramvajové zastávky s nástupním ostrůvkem. Další tři přechody jsou vedeny přes čtyři a více jízdních pruhů se středním dělicím ostrůvkem. Pomocí speciálního zařízení Pupil Labs pro sledování změny úhlu pohledu řidiče jsou analyzovány důležité podněty, na které řidič v daném místě opticky reaguje a doba potřebná na pozorování těchto objektů. Ze způsobu chování řidičů se analyzuje, jak dané dopravní řešení a složitost jízdní situace ovlivňuje možnosti řidiče rozpoznat nebezpečí spojená se vstupem a následným pohybem chodce ve vozovce a také chování řidiče ve vztahu k chodci. Vyhodnocované jízdní zkoušky byly uskuteněny ve spolupráci s Krajským ředitelstvím Policie ČR Jihomoravského kraje v rámci projektu specifického výzkumu s názvem „Analýza chování řidiče v reálném provozu za využití metody eyetrackingu“, řešeném na Vysokém učení technickém v Brně, jehož poskytovatelem je MŠMT.

Anglický abstrakt

The article deals with analysis of 5 drivers’ behavior while driving across various pedestrian crossings in the city of Brno during daytime. Monitored vehicle passed across four crosswalks with frequent occurrence of traffic accidents. First pedestrian crossing is located in close proximity of the tram stop with the traffic island. Other pedestrian crossings are leading across of four or more traffic lanes with islands in the middle of the road, marked with a Keep Right sign. Optical reactions on important stimuli and the time required for tracking of them while driving with the help of the specialized device Pupil Labs for monitoring changes of driver’s viewing angle has been monitored. How the traffic solution and the complexity of the driving situations affects the options of the driver to recognize hazards associated with entering and subsequent movement of pedestrians in the roadway and the driver's cunduct relative to pedestrians has been analysed. Evaluated driving tests were realized within the scope of the specific university research project named “Analysis of Driver’s Conduct in Real Traffic Using Eye-Tracking Method” performed by the Brno University of Technology, grantor: Ministry of Education, Youth and Sports. Driving tests were realized in cooperation with the Directory of Czech Police of the South Moravian Region.

Klíčová slova

bezpečnost silničního provozu; dopravní nehody vozidel s chodci; první optická reakce řidiče; reakční doba; eyetracking

Klíčová slova v angličtině

traffic safety; road accidents of vehicles with pedestrians; driver’s optical reaction; reaction time; eyetracking

Autoři

MAXERA, P.

Vydáno

21. 4. 2016

Nakladatel

ÚSI VUT v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-5336-4

Kniha

Junior Forensic Science Brno 2016 - sborník příspěvků

Číslo edice

1.

Strany od

16

Strany do

16

Strany počet

11

BibTex

@inproceedings{BUT128333,
  author="Pavel {Maxera}",
  title="Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně",
  booktitle="Junior Forensic Science Brno 2016 - sborník příspěvků",
  year="2016",
  number="1.",
  pages="16--16",
  publisher="ÚSI VUT v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5336-4"
}