Detail publikace

Chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce označený pouze vodorovným značením

MAXERA, P. KUNOVSKÝ, M. KAKÁČ, P.

Originální název

Chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce označený pouze vodorovným značením

Anglický název

DRIVER'S BEHAVIOR WHILE PASSING PEDESTRIAN CROSSING WHICH IS MARKED ONLY BY HORIZONTAL MARKING

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek se zabývá analýzou chování 8 řidičů při noční jízdě přes přechod pro chodce. Sledované vozidlo přejíždí přes přechod v obci, který je označen pouze vodorovným značením. Tento přechod není přímo osvětlen ani z jedné strany. Při jízdě jsou sledovány optické reakce řidičů na různé podněty pomocí speciálního zařízení Viewpointsystem, GmgH pro sledování změny úhlu pohledu řidiče. V práci jsou porovnány strategie chování řidičů při jízdě přes přechod. Sledován je způsob navigace řidiče při jízdě a jeho reakce na přecházejícího chodce. U každé jízdy je posuzována nebezpečnost jízdní situace a je provedeno vyhodnocení zvolené strategie. Výsledky této analýzy vychází z rozsáhlých jízdních zkoušek, které byly uskutečněny v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung z Rakouska v roce 2010.

Anglický abstrakt

The article deals with analysis of 8 drivers' behavior while driving through pedestrian crossing during dusk and night. Monitored vehicle passes through crosswalk in urban area that is marked only with horizontal road signs. The crossing is not illuminated on either side. Optical reactions on various stimuli are monitored while driving with the help of the specialized device Viewpointsystem, GmgH for monitoring changes of driver's viewing angle. Drivers' behavior strategies when passing the crosswalk are compared in this thesis. Monitored are driver's navigation while driving and his reaction on the crossing pedestrian. Dangerousness of each driving situation is assessed and each strategy is evaluated. Results of this analysis are based on extensive driving tests that were realized in close cooperation of Institute of Forensic Engineering, University of Technology in Brno and research institute EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung from Austria in year 2010.

Klíčová slova

Bezpečnost silničního provozu, dopravní nehody vozidel s chodci, optická reakce řidiče, reakční doba, možnosti odvrácení střetu, sledování pohybu oka.

Klíčová slova v angličtině

Traffic safety; road accidents of vehicles with pedestrians; driver's optical reaction; reaction time; possibilities of collision averting; evetracking.

Autoři

MAXERA, P.; KUNOVSKÝ, M.; KAKÁČ, P.

Rok RIV

2013

Vydáno

25. 4. 2013

Nakladatel

ÚSI VUT v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-4704-2

Kniha

Junior Forensic Science Brno 2013 - sborník příspěvků

Edice

1

Číslo edice

1

Strany od

60

Strany do

60

Strany počet

19

BibTex

@inproceedings{BUT99627,
  author="Pavel {Maxera} and Martin {Kunovský} and Petr {Skoupý}",
  title="Chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce označený pouze vodorovným značením",
  booktitle="Junior Forensic Science Brno 2013 - sborník příspěvků",
  year="2013",
  series="1",
  number="1",
  pages="60--60",
  publisher="ÚSI VUT v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-4704-2"
}