Detail publikace

Je všeobecné vzdělání v kurikulu technické univerzity praktickou nutností nebo jen žádaným akademickým přístupem?

LINDR, J.

Originální název

Je všeobecné vzdělání v kurikulu technické univerzity praktickou nutností nebo jen žádaným akademickým přístupem?

Anglický název

Is general education in curriculum of technical university only practical necessity or a need academic way?

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Školství se ocitá v proměnách. Vlivem společenských změn i školských reforem uplynulých let se mění vzdělávací rámec škol. Důraz je kladen na rozrůzněnost a koncepci tzv. „učící se organizace“, která přijímá plnou odpovědnost za výsledky vzdělávání. Vzrůstá obecná potřeba měnit profil absolventa. Kurikulum a v něm zakotvená idea všeobecného rozvoje studenta školy předpokládá rozvoj všech klíčových kompetencí, které vybaví absolventy všemi potřebnými vědomostmi, dovednostmi a návyky k tomu, aby mohli obstát v náročných požadavcích doby a aby zvládli tempo společensko-profesního života po odborné i lidské stránce. Ukazuje se, že všestranný rozvoj absolventů je v současnosti nezbytný. Škola v pohybu dostává nový způsob edukační cesty ve vazbě na kurikulum budoucnosti. Vzájemná vazba, symbióza a provázanost všestranného osobnostního rozvoje absolventa se v současnosti stává hybným prvkem realizace kurikula.

Anglický abstrakt

Educational system has entered a time of change. The education and upbringing of students at schools is transforming under the influence of recent rapid changes and educational reforms. Emphasis is being placed on diversity and the concept of a so-called 'self-educating organization' that takes total responsibility for the results of its educational program. There is a growing need to change the typical graduate profile. The curriculum and its idea of a general development of university students, anticipates a development of all key skills, that equip graduates with all of the knowledge, skills and habits they need to survive in high demands of our times, and to manage the high tempo of social and professional life from both the specialized and human perspective. It has become apparent that today's graduates need to develop their skills in a global manner. A school in movement gains a new way of education methods in relation to the curriculum of the future. The mutual links, symbiosis and cohesion of the holistic personal development of graduates has today become a crucial element in the creation of curriculum.

Klíčová slova

Vzdělávání, všeobecné vzdělávání, kurikulum, moderní vyučování, transformace školství, profil absolventa, kutikulární vize, humanizace vzdělávání, vzdělávací oblast

Klíčová slova v angličtině

Education, general education, curriculum, modern teaching, transformation of the educational system, graduate profile, educational plan, humanization of education, educational area

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

30. 9. 2012

Nakladatel

FVT TU Košice

Místo

Prešov

ISBN

978-80-553-1200-2

Kniha

Problémy globálnej kultúrnej gramotnosti ako predpoklad uplatnenia absolventa FVT na medzinárodnom trhu práce

Číslo edice

1

Strany od

108

Strany do

112

Strany počet

5

BibTex

@inproceedings{BUT98817,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Je všeobecné vzdělání v kurikulu technické univerzity praktickou nutností nebo jen žádaným akademickým přístupem?",
  booktitle="Problémy globálnej kultúrnej gramotnosti ako predpoklad uplatnenia absolventa FVT na medzinárodnom trhu práce",
  year="2012",
  number="1",
  pages="108--112",
  publisher="FVT TU Košice",
  address="Prešov",
  isbn="978-80-553-1200-2"
}