Detail publikace

Elekrický skútr s asynchronním motorem

ČERVINKA, D., VOREL, P.

Originální název

Elekrický skútr s asynchronním motorem

Anglický název

Electric scooter with an induction motor

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Příspěvek je věnován konstrukci elektrického skútru s nízkonapěťovým asynchronním pohonem. Shrnuje základní dosahované elektrické a mechanické parametry. Skútr byl konstruován na ÚVEE s využitím zkušeností z předchozí konstrukce elektrického kola. Pozornost je věnována provedení mechanické konstrukce skútru - zvláště začlenění baterií, měniče, motoru a uspořádání převodových mechanismů. Dále je popsáno mechanické ovládání elektronických regulačních prvků pohonu tj. plynu a rekuperační brzdy. V příspěvku je řešena otázka volby počtu pólů, typové velikosti a napěťově – kmitočtových poměrů použitého asynchronního stroje. Pozornost je věnována elektrickým parametrům silového obvodu trojfázového střídače s tranzistory MOS-FET a také základním parametrům digitálních řídicích obvodů střídače. Ty realizují řízení momentu motoru při optimalizaci účinnosti systému střídač + motor v širokém rozsahu otáček a momentu. Část příspěvku je věnována dosahovaným uživatelským parametrům stroje a zkušenostem s jeho provozem. Je nastíněno srovnání s předešlou konstrukcí elektrického kola. V závěru jsou rekapitulovány hlavní nedostatky dosavadní konstrukce a jsou popsány tendence dalšího vývoje.

Anglický abstrakt

The contribution deals with a construction of a higher electric scooter with a low-voltage asynchronous drive. It describes basic electric and mechanical parameters. The scooter was constructed using some experiences of a previously constructed electric bike. The attention is paid to the mechanical construction of the scooter – especially placement of batteries, inverter, motor and solution of the mechanical gear. Further the mechanical control of the drive electronic regulation elements (throttle and regenerative brake) is showed. The choice of machine number of poles, its size and the voltage-frequency relations are solved in the contribution. The electrical parameters of the power 3-phase inverter with MOS-FETs and basic parameters of its digital control system are noticed. This system realises the torque control optimising the efficiency of the system motor + inverter in a wide range of speed and torque. Reached user parameters of the scooter and experiences with its using are presented. A comparison with the previous construction of an electric bike is given. The main problems and further development tasks are explained in the conclusions.

Klíčová slova v angličtině

scooter, battery, inverter, brushless machine, low voltage asynchronous drive, MOS-FET, regenerative braking, gear

Autoři

ČERVINKA, D., VOREL, P.

Rok RIV

2002

Vydáno

13. 5. 2002

Nakladatel

XYZ

Místo

Svratka

ISBN

80-214-2109-6

Kniha

Inženýrská mechanika´02

Strany od

21

Strany do

22

Strany počet

2

BibTex

@inproceedings{BUT4638,
  author="Dalibor {Červinka} and Pavel {Vorel}",
  title="Elekrický skútr s asynchronním motorem",
  booktitle="Inženýrská mechanika´02",
  year="2002",
  pages="2",
  publisher="XYZ",
  address="Svratka",
  isbn="80-214-2109-6"
}