Detail publikace

Vliv povrchových mikronerovností a defektů na rozložení kontaktního tlaku a tloušťky mazacího filmu za podmínek elastohydrodynamického mazání

VAVERKA, M. ZAPLETAL, L. ŠPERKA, P. VRBKA, M. SVOBODA, P. KŘUPKA, I.

Originální název

Vliv povrchových mikronerovností a defektů na rozložení kontaktního tlaku a tloušťky mazacího filmu za podmínek elastohydrodynamického mazání

Anglický název

Infl uence of Surface Micro Roughness and Defects on Distribution of Contact Pressure and Thickness of Lubricant Film under Conditionsof EHD Lubrication

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Valivá ložiska, ale i jiné strojní součástí pracují za podmínek elastohydrodynamického nebo smíšeného mazání. V blízkosti mikronerovností a defektů na třecích površích dochází k významným změnám v rozložení tloušťky maziva a kontaktního tlaku, což může vést až k poškození. Článek se zabývá vlivem povrchových nerovností na utváření mazacího filmu v kontaktu a na rozložení kontaktního tlaku, který je kritickým faktorem při návrhu i kontrole součástí z hlediska mezních stavů (pitting, zadírání). Tloušťka filmu je měřena kolorimetrickou interferometrií a pomocí nově navržených konvolučních numerických metod je rekonstruováno pole kontaktního tlaku. To umožní usuzovat na podmínky vedoucí k protržení mazacího filmu a k následnému poškozování třecích povrchů. Výsledky jsou důležité i pro návrh záměrně vytvářených textur mikrovtisků na površích strojních částí, např. ložisek.

Anglický abstrakt

Rolling bearings and other machine parts operate in elastohydrodynamic or mixed regime of lubrication. In surroundings of mikroasperities and surface defects significant changes in lubricant film thickness, which can lead to failure. The article deals with the influence of surface dents on film thickness and contact pressure distribution. These quantities are important for machine design in terms of failure (pitting and scuffing). Lubricant film thickness is measured by TCFI (Thin film colorimetric interferometry). Contact pressure is calculated using convolution algorithms. Results are verified by numerical multilevel methods. Rolling contact fatigue tests are also conducted. The results represent basic information, which can be important for design of friction surfaces of rolling bearings etc.

Klíčová slova

kontaktní tlak tribologie mazání

Klíčová slova v angličtině

contact pressure lubricant film thickness tribology

Autoři

VAVERKA, M.; ZAPLETAL, L.; ŠPERKA, P.; VRBKA, M.; SVOBODA, P.; KŘUPKA, I.

Rok RIV

2010

Vydáno

21. 10. 2010

Nakladatel

KONGRES Management

Místo

Bratislava

ISBN

978-80-89275-24-3

Kniha

Failures of rolling bearings / Poruchy valivých ložísk

Strany od

55

Strany do

58

Strany počet

4

BibTex

@inproceedings{BUT35464,
  author="Michal {Vaverka} and Lukáš {Zapletal} and Petr {Šperka} and Martin {Vrbka} and Petr {Svoboda} and Ivan {Křupka}",
  title="Vliv povrchových mikronerovností a defektů na rozložení kontaktního tlaku a tloušťky mazacího filmu za podmínek elastohydrodynamického mazání",
  booktitle="Failures of rolling bearings / Poruchy valivých ložísk",
  year="2010",
  pages="55--58",
  publisher="KONGRES Management",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-89275-24-3"
}