Detail publikace

Lithium-iontový trakční akumulátor pro elektrické kolo

VOREL, P.

Originální název

Lithium-iontový trakční akumulátor pro elektrické kolo

Anglický název

Li-ion traction accumulator for an electric bike

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Příspěvek popisuje realizaci trakčního akumulátoru 25V/40Ah pro pohon elektrického kola se jmenovitým výkonem 900W. Akumulátorová baterie je serioparalelním spojením Li-ion článků CGR18650C (Panasonic) se jmenovitým napě-tím 3,6V a jmenovitou kapacitou 2,15Ah. Li-ion články jsou velmi citlivé na hluboké vybíjení a na přebíjení. Proto byly do baterie zakomponovány ochranné obvody, které odpojí zátěž v případě, že napětí kteréhokoli jednotlivého článku poklesne pod dovolenou mez. Naopak v případě dosažení napětí odpovídajícího plnému nabití na kterémkoli z článků hlásí ochranné obvody tuto informaci jednobitovým logickým signálem do externí nabíječky. S využitím tohoto signálu je realizována nadřazená napěťová regulace nabíječky. V případě jízdy s rekuperací je tento signál využit pro zabloko-vání rekuperace trakčního měniče. Článek popisuje konstrukční uspořádání akumulátoru, obvodové řešení ochranných obvodů a dosavadní zkušenosti s provozem. Stručně se zabývá popisem externí nabíječky.

Anglický abstrakt

The contribution describes a traction accumulator 25V/40Ah used for an electric bike with a nominal power 900W. The battery consists of serial-parallel conected Li-ion cells CGR18650C (Panasonic) with a nominal voltage 3,6V and nominal capacity 2,15Ah. The cells must not be discharged too deeply and must not be overcharged too. That is why such protection circuits were implemented to the battery stack that disconnect the load if the voltage of any cell decreases under a defined minimum limit. If the voltage of any cell oversheets the maximum limit then this state is signalized by a one-bit logic signal to the external charger. The voltage control loop of the charger is realized using this signal. If a regenerative braking is used then this signal disables the battery overvoltage caused by the traction inverter. The construction solution, protection circuits and practical experiences with the accumulator are presented. The external charger is breefly described too.

Klíčová slova

Li-ion akumulátor; hmotnost; kapacita; dojezd; nabíjení; vybíjení; ochranné obvody; životnost

Klíčová slova v angličtině

Li-ion accumulator; weight; capacity; action radius; charging; discharging; protection circuits; life time

Autoři

VOREL, P.

Rok RIV

2006

Vydáno

1. 1. 2006

Nakladatel

ČES

Místo

Plzeň - Nečtiny

ISBN

80-7043-455-4

Kniha

XXI. sympozium učitelů elektrických pohonů

Strany od

101

Strany do

107

Strany počet

7

BibTex

@inproceedings{BUT24221,
  author="Pavel {Vorel}",
  title="Lithium-iontový trakční akumulátor pro elektrické kolo",
  booktitle="XXI. sympozium učitelů elektrických pohonů",
  year="2006",
  pages="7",
  publisher="ČES",
  address="Plzeň - Nečtiny",
  isbn="80-7043-455-4"
}