Detail publikace

Chování kluzného ložiska při vibračním zatížení

KLAPKA, M. MAZŮREK, I.

Originální název

The Behavior Of the Sleeve journal bearing Under External Vibrations

Český název

Chování kluzného ložiska při vibračním zatížení

Anglický název

The Behavior Of the Sleeve journal bearing Under External Vibrations

Typ

článek ve sborníku

Jazyk

en

Originální abstrakt

In automobile industry today, great attention is paid to the problems of reducing vehicle noise. The driving shaft is placed in the differential cage in a sliding way with certain radial clearance in most types of automotive transmissions. These clearances cause (in a dynamic regime) an unexpected increase in the noise level arising from the bearing node and the connected parts. The main purpose of this article is analysis of behavior of bearing node in various construction variants and at various operational conditions. The analysis results will be used for creation and verification of the mathematical model virtual prototype of the differential.

Český abstrakt

V moderním automobilovém průmyslu je velkým problémem snižování hluku vozidla. Hnací hřídel je uložena v koši diferenciálu u většiny konstrukcí převodovek kluzně s jistou radiální vůlí. Tyto vůle však způsobují v dynamickém režimu nečekaný nárůst hlukových projevů z uzlu uložení i připojených dílů. Tuto skutečnost mohou ještě zkomplikovat jednoduché pokusy o vymezení těchto vůlí pomocí nejrůznějších pružných elementů. Důsledkem jsou nečekaně intenzivní hlukové odezvy mechanismu na systémové budící kmity generované spalovacím motorem. Článek je zaměřen na analýzu chování uložení v různých konstrukčních variantách a při různých provozních stavech. Výsledky analýzy by pak měly být nápomocny při sestavování a ověřování matematického modelu virtuálního prototypu diferenciálu.

Anglický abstrakt

In automobile industry today, great attention is paid to the problems of reducing vehicle noise. The driving shaft is placed in the differential cage in a sliding way with certain radial clearance in most types of automotive transmissions. These clearances cause (in a dynamic regime) an unexpected increase in the noise level arising from the bearing node and the connected parts. The main purpose of this article is analysis of behavior of bearing node in various construction variants and at various operational conditions. The analysis results will be used for creation and verification of the mathematical model virtual prototype of the differential.

Klíčová slova

kluzné ložisko, převodovka, vibrace

Rok RIV

2007

Vydáno

12.09.2007

Nakladatel

Slovenská technická univerzita

Místo

Bratislava

ISBN

978-80-227-2708-2

Kniha

Sborník příspěvků 48. mezinárodní konference částí strojů a mechanizmů

Edice

2007

Číslo edice

1

Strany od

425

Strany do

432

Strany počet

8

BibTex


@inproceedings{BUT23381,
  author="Milan {Klapka} and Ivan {Mazůrek}",
  title="The Behavior Of the Sleeve journal bearing Under External Vibrations",
  annote="In automobile industry today, great attention is paid to the problems of reducing vehicle noise. The driving shaft is placed in the differential cage in a sliding way with certain radial clearance in most types of automotive transmissions. These clearances cause (in a dynamic regime) an unexpected increase in the noise level arising from the bearing node and the connected parts. The main purpose of this article is analysis of behavior of bearing node in various construction variants and at various operational conditions. The analysis results will be used for creation and verification of the mathematical model virtual prototype of the differential.",
  address="Slovenská technická univerzita",
  booktitle="Sborník příspěvků 48. mezinárodní konference částí strojů a mechanizmů",
  chapter="23381",
  edition="2007",
  institution="Slovenská technická univerzita",
  year="2007",
  month="september",
  pages="425--432",
  publisher="Slovenská technická univerzita",
  type="conference paper"
}