Detail publikace

Jak získávat a uplatňovat znalosti při rozvoji IS

OPRŠAL, Z. FIEDLER, Z. ZENDULKA, J.

Originální název

Jak získávat a uplatňovat znalosti při rozvoji IS

Anglický název

How to acquire and apply knowledge in IS development

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Řízení znalostí je dnes v oblasti informačních systémů široce skloňovaným pojmem. Jak ale konkrétně získávat znalosti, správně je využít a je vůbec možné měřit jejich přínos? Právě na tyto otázky je příspěvek zaměřen. Jsou rozebrány možnosti získávání a uplatnění znalostí při nasazení ERP systémů, možnosti postupů jejich klasifikace, kompletace a korekce s cílem vytvoření znalostní báze podporující rozvoj IS v souladu s obchodními cíly uživatele.  Na několika příkladech z praxe je poukázáno na palčivé problémy těchto procesů a na možný způsob jejich konkrétního řešení - získání znalostí s podporou programových prostředků, měření jejich přínosů a využití strojového porovnání konceptuálních modelů k určení vhodných znalostí pro opakované použití. Vedle představení uvedených postupů a nástrojů jsou v příspěvku popsány i poznatky z jejich praktického použití na konkrétních projektech - jak byly v těchto projektech znovu uplatněny již získané znalosti a jaký byl jejich přínos pro konkrétní společnost.

Anglický abstrakt

Currently, knowledge management in area of information systems is widely mentioned concept. But how concretely to acquire them, apply them properly, and is it even possible to measure its benefit? The paper is focused in these questions. There are discussed possibilities of acquiring and applying knowledge in ERP systems deployment, possible ways of its classification, and correction aiming to a knowledge base that supports information system development and evolution with respect to customers business goals. Several practical examples is used to demonstrate the most important problems of these processes and their possible solution. Procedures and supporting tools are introduced and our experience from their use in practice presented in the paper.

Klíčová slova

řízení znalostí, klasifikace znalostí, ERP systém, konceptuální model, opakované uplatnění znalostí

Klíčová slova v angličtině

knowledge management, knowledge classification, ERP system, conceptual model, knowledge reuse

Autoři

OPRŠAL, Z.; FIEDLER, Z.; ZENDULKA, J.

Rok RIV

2006

Vydáno

14. 10. 2006

Nakladatel

Masarykova universita

Místo

Brno

ISBN

80-210-4102-1

Kniha

DATAKON 2006 Proceedings of the Annual Database conference

Strany od

149

Strany do

158

Strany počet

10

BibTex

@inproceedings{BUT22378,
  author="Zdeněk {Opršal} and Zdeněk {Fiedler} and Jaroslav {Zendulka}",
  title="Jak získávat a uplatňovat znalosti při rozvoji IS",
  booktitle="DATAKON 2006 Proceedings of the Annual Database conference",
  year="2006",
  pages="149--158",
  publisher="Masarykova universita",
  address="Brno",
  isbn="80-210-4102-1"
}