Detail publikace

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

PRAŽÁK, F. MAZŮREK, I.

Originální název

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

Český název

Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu

Anglický název

Mathematical model of shock absorber in wheel suspension of vehicle

Typ

článek ve sborníku

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Český abstrakt

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Anglický abstrakt

A hydraulic shock absorber is one of the elements in a row of mechanical systems. At mathematical simulation mostly proper damping is calculated but other effects, as for example clearance, elasticity of filling or mounting, are neglected. Submitted diagnostic simulation model enables involving all of these situations. Its function was verified by checking of a real gas-liquid shock absorber by a shock absorber tester.

Rok RIV

2005

Vydáno

06.09.2005

Nakladatel

Technická univerzita v Liberci

Místo

Liberec

ISBN

80-7083-951-1

Kniha

Sborník mezinárodní XLVI. konference kateder částí a mechanizmů strojů

Strany od

283

Strany do

287

Strany počet

5

BibTex


@inproceedings{BUT21136,
  author="František {Pražák} and Ivan {Mazůrek}",
  title="Matematický model tlumiče v závěsu kola automobilu",
  annote="Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.",
  address="Technická univerzita v Liberci",
  booktitle="Sborník mezinárodní XLVI. konference kateder částí a mechanizmů strojů",
  chapter="21136",
  institution="Technická univerzita v Liberci",
  year="2005",
  month="september",
  pages="283--287",
  publisher="Technická univerzita v Liberci",
  type="conference paper"
}