Detail publikace

VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava

STUPKA, P. KOBZOVÁ, H. VŠETEČKA, M.

Originální název

VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava

Anglický název

VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Brno se dlouhodobě řadí mezi města, kde je hromadná doprava nejčastěji využívaným dopravním prostředkem ke každodennímu cestování. Stávající územní plán města pochází z roku 1994 a nyní se připravuje nový. V jeho návrhu je řada věcí týkajících se veřejné dopravy. Přitom ty nejdůležitější z nich se netýkají pouze návrhů nových dopravních staveb, ale zejména nové struktury města, která místo dalšího rozšiřování daleko do krajiny preferuje obnovu čtvrtí v centrální části města, tedy tam, kde veřejná doprava hraje přirozený prim. Zároveň se však návrh nového územního plánu musel vyrovnat s problémy vzniklými překonaností toho stávajícího a obecným trendům ve společnosti, které vedly k rozsáhlé suburbanizaci. Návrh územního plánu tedy řeší jak zahušťování sítě veřejné hromadné dopravy návrhem nových tramvajových tratí, které se nově propojují tangenciální tratí nebo novými autobusovými a trolejbusovými linkami v centrální části města, tak i prodlužování tramvajových tratí, a to i za hranice města, záchytná parkoviště a v neposlední řadě také nový železniční uzel, který mění 180 let starou polohu hlavního nádraží.

Anglický abstrakt

Brno se dlouhodobě řadí mezi města, kde je hromadná doprava nejčastěji využívaným dopravním prostředkem ke každodennímu cestování. Stávající územní plán města pochází z roku 1994 a nyní se připravuje nový. V jeho návrhu je řada věcí týkajících se veřejné dopravy. Přitom ty nejdůležitější z nich se netýkají pouze návrhů nových dopravních staveb, ale zejména nové struktury města, která místo dalšího rozšiřování daleko do krajiny preferuje obnovu čtvrtí v centrální části města, tedy tam, kde veřejná doprava hraje přirozený prim. Zároveň se však návrh nového územního plánu musel vyrovnat s problémy vzniklými překonaností toho stávajícího a obecným trendům ve společnosti, které vedly k rozsáhlé suburbanizaci. Návrh územního plánu tedy řeší jak zahušťování sítě veřejné hromadné dopravy návrhem nových tramvajových tratí, které se nově propojují tangenciální tratí nebo novými autobusovými a trolejbusovými linkami v centrální části města, tak i prodlužování tramvajových tratí, a to i za hranice města, záchytná parkoviště a v neposlední řadě také nový železniční uzel, který mění 180 let starou polohu hlavního nádraží.

Klíčová slova

Územní plán, veřejná doprava, rozvoj měst, plán mobility

Klíčová slova v angličtině

Územní plán, veřejná doprava, rozvoj měst, plán mobility

Autoři

STUPKA, P.; KOBZOVÁ, H.; VŠETEČKA, M.

Vydáno

12. 11. 2020

ISBN

978-80-89565-43-6

Strany od

108

Strany do

121

Strany počet

150

BibTex

@inproceedings{BUT168927,
  author="Pavel {Stupka} and Hana {Fridrichovská} and Martin {Všetečka}",
  title="VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava",
  year="2020",
  pages="108--121",
  isbn="978-80-89565-43-6"
}