Detail publikace

Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma

ZVONČÁK, V. MEKYSKA, J. ŠAFÁROVÁ, K. MUCHA, J. KISKA, T. LOSENICKÁ, B. ČECHOVÁ, B. FRANCOVÁ, P. SMÉKAL, Z.

Originální název

Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma

Anglický název

Influence of intra-writer normalization on developmental dysgraphia diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

U dětí se vývojová dysgragrafie (VD) projevuje pomalejším psaním, zhoršenou čitelností písma a zároveň negativním vlivem na plánování a generování obsahového textu. Takové projevy VD můžou v průběhu dospívání škodlivě působit na sebevyjadřování a komunikační dovednosti dítěte. Cílem této studie je výzkum nových normalizačních metod IWN (Intra-writer normalization methods), které povedou ke zlepšení diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. Pro tento účel bylo analyzováno písmo 97 dětí, které psaly zadaný text na digitalizační tablet. Jejich schopnost psát byla hodnocena pomocí škály HPSQ (Handwriting proficiency screening questionnaire). Ze záznamu písemného projevu byly extrahovány konvenční parametry, které se následně normalizovaly pomocí čtyř nových IWN metod. Z výsledků vyplývá, že tahově orientovaná normalizace využívající normu z-skóre snížila chybu odhadu HPSQ při hodnocení VD z 23% na 19%. Tato studie dokazuje, že tahově orientovaná IWN má slibný potenciál na poli automatizované diagnózy a hodnocení VD.

Anglický abstrakt

Developmental dysgraphia (DD) in children population is manifested predominantly in slowness of writing, reduced written text readability, and impaired ability to plan and generate textual content. These symptoms affect children's capabilities of self-expressing and communicating. The goal of this work is the investigation and development of novel intra-writer normalization (IWN) methods in direction of improving DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, handwriting signals acquired by digitization tablet of 97 children were analyzed. Their ability to write was quantified by Handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ). From the acquired signals, conventional parameters were extracted. These parameters were consequently normalized by four IWN methods. The results show that stroke-based normalization based on the Z-score norm reduced an error of HPSQ prediction by 4% (from 23% to 19%). This proves the potential of such a~normalization to improve the automated diagnosis and assessment of DD.

Klíčová slova

vývojová dysgrafie; dětská dysgrafie; digitalizační tablet; HPSQ; SFFS; náhodné lesy; gradientní boostovací stromy, xgboost

Klíčová slova v angličtině

developmental dysgraphia; children dysgraphia; digitizing tablet; HPSQ; random forests; gradient boosted trees, xgboost

Autoři

ZVONČÁK, V.; MEKYSKA, J.; ŠAFÁROVÁ, K.; MUCHA, J.; KISKA, T.; LOSENICKÁ, B.; ČECHOVÁ, B.; FRANCOVÁ, P.; SMÉKAL, Z.

Vydáno

16. 1. 2019

ISSN

1213-1539

Periodikum

Elektrorevue - Internetový časopis (http://www.elektrorevue.cz)

Ročník

20

Číslo

6

Stát

Česká republika

Strany od

1

Strany do

5

Strany počet

5

URL

BibTex

@article{BUT152200,
  author="ZVONČÁK, V. and MEKYSKA, J. and ŠAFÁROVÁ, K. and MUCHA, J. and KISKA, T. and LOSENICKÁ, B. and ČECHOVÁ, B. and FRANCOVÁ, P. and SMÉKAL, Z.",
  title="Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma",
  journal="Elektrorevue - Internetový časopis (http://www.elektrorevue.cz)",
  year="2019",
  volume="20",
  number="6",
  pages="1--5",
  issn="1213-1539",
  url="http://www.elektrorevue.cz/cz/clanky/zpracovani-signalu/0/vliv-intra-writer-normalizace-na-diagnozu-vyvojove-dysgrafie-zalozene-na-kvantitativni-analyze-online-pisma--influence-of-intra-writer-normalization-on-developmental-dysgraphia-diagnosis-based-on-quantitative-analysis-of-online-handwriting-/"
}