Detail publikace

Analýza výkonnosti amatérských veslařů na veslařských trenažerech v akademickém roce 2016/2017

BÁTOROVÁ, M. BRÍDLOVÁ, L. PODOLÁK, M.

Originální název

Analýza výkonnosti amatérských veslařů na veslařských trenažerech v akademickém roce 2016/2017

Anglický název

Performance Analysis of Amateur Rowers on Rowing Trains in the Academic Year 2016/2017

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Analýzu výkonnosti studentů na vysokých školách je možné brát jako preventivní faktor civilizačních onemocnění, kterými jsou více ohroženi studenti technicky zaměřených oborů, protože studenti jsou nuceni dlouhou dobu sedět za počítači. Výsledky testování vytrvalostních a rychlostních schopností na veslařském trenažeru nám mohou poodhalit nejen limity výuky, ale umožní nám také upravit tréninkové plány na další akademický rok, tak aby byl růst výkonnosti vyšší a tím i zdravotní přínos pro amatérské veslaře kvalitnější. Cílem tohoto výzkumu bylo analyzovat výkonnost studentů v akademickém roce 2016/17 v jízdě na veslařském trenažeru na 30 min., 2 km a 500 m a porovnat jejich výkonnost opakovaným testováním. Dále zjistit vliv docházky a Drag faktoru (přepočet odporu „zátěže“ na veslařském trenažeru) na výkonnost studentů. Studenty jsme rozdělili dle pohlaví a dle váhy na těžkou a lehkou váhovou kategorii. Muži nad 75 kg a ženy nad 61,5 kg jsou již v těžké váhové kategorii. Pomocí specifického výběru téměř z 300 měřených studentů bylo vyhodnoceno 61 studentů těžké váhy a 25 studentů lehké váhy, 9 studentek těžké váhové kategorie a 8 studentek lehké váhy. S tímto počtem naměřených žen bychom nemohli potvrdit výsledky se statistickou významností, a proto jsme se rozhodli vyhodnocovat pouze muže obou váhových kategorií. K vyhodnocení získaných výsledků byl použit Mann-Whitneyho test s aproximací normálního rozdělení s hladinou významnosti 5%. Zajímalo nás, zda se studenti v druhém testování po uplynutí několika hodin mezi jednotlivým testováním zlepší v testech na 30 min, na 2 km nebo 500 m. Je zajímavé, že u testu na 500 m (p-value = 1.995e-06 ) a 2 Km ( p-value = 2.663e-07) došlo k statisticky významnému poklesu hodnot. Avšak u testu na 30 min došlo k statisticky významnému nárůstu hodnot (p-value = 9.97e-09). Ze získaných výsledků lze konstatovat, že u studentů, kteří se zlepšili v testování na 30 min, je možné předpokládat, že jim vzrostla i míra kondice vytrvalostního charakteru a tudíž se snížila i možnost výskytu civilizačních onemocnění způsobených sníženou pohybovou aktivitou.

Anglický abstrakt

Analysis of the performance of students at universities can be taken as a preventive factor of civilization diseases, which are more threatened by students of technical fields because students are forced to sit behind computers for a long time. The results of testing endurance and speed capabilities on a ride-on treadmill can reveal not only the limits of the lessons but also allow us to adjust the training plans for the next academic year so that the performance increase is higher and hence the health benefits to the amateur rowers better. The aim of this research was to analyze the performance of students in the academic year 2016/17 in riding a 30-min., 2km and 500m riding train and compare their performance with repeated testing. Next, determine the effect of attendance and Drag factor (conversion of load resistance on a rowing train) to student performance. We divided students by gender and by weight into heavyweight and light weight categories. Men over 75 kg and women over 61.5 kg are already in a heavy weight category. With a specific selection of nearly 300 students, 61 heavy weight students and 25 light weight students, 9 heavy weight students and 8 light weight students were evaluated. With this number of measured women, we could not confirm results with statistical significance, so we decided to evaluate only men of both weight categories. The Mann-Whitney test with approximation of normal distribution with a significance level of 5% was used to evaluate the obtained results. We were wondering whether the students in the second test after a few hours between each test would improve in the tests for 30 min, 2 km or 500 m. It is interesting that in the 500 m test (p-value = 1.995e-06) and 2 Km (p-value = 2.663e-07) there was a statistically significant decrease in values. However, in the 30-minute test, there was a statistically significant increase (p-value = 9.97e-09). From the results obtained, it is possible to assume that in the students who have improved in the testing for 30 minutes it is possible to assume that their level of endurance condition has increased and thus the possibility of the occurrence of civilization diseases caused by reduced physical activity has been reduced.

Klíčová slova

Indoorrowing, veslování, kondice, výkonnost, výuka, trénovanost.

Klíčová slova v angličtině

Indoorrowing, rowing, fitness, performance, teaching, training.

Autoři

BÁTOROVÁ, M.; BRÍDLOVÁ, L.; PODOLÁK, M.

Vydáno

5. 10. 2017

Nakladatel

Vysoké učení technické v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-7315-265-9

Kniha

Pohybový aparát a zdraví

Strany od

135

Strany do

145

Strany počet

11

BibTex

@inproceedings{BUT146054,
  author="BÁTOROVÁ, M. and BRÍDLOVÁ, L. and PODOLÁK, M.",
  title="Analýza výkonnosti amatérských veslařů na veslařských trenažerech v akademickém roce 2016/2017",
  booktitle="Pohybový aparát a zdraví",
  year="2017",
  pages="135--145",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-7315-265-9"
}