Detail publikace

Vliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek

KRBÁLEK, M. APELTAUER, J. APELTAUER, T.

Originální název

Vliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek

Anglický název

The effect of the time spacing distribution on the capacity of uncontrolled intersections

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Při výpočtu kapacity neřízených křižovatek se v současnosti hojně využívá metoda kritických časových odstupů, která je v tuzemsku rovněž východiskem příslušných technických podmínek. Základem metody je jednoduchá úvaha, že vznikne-li na hlavní komunikaci dostatečně dlouhá časová mezera mezi následně jedoucími vozidly, vozidlo z vedlejší komunikace se stihne mezi ně zařadit. Zmíněné časové mezery (tzv. časové světlosti) ovšem mají, jak je zřejmé, stochastickou povahu, a jakožto náhodné veličiny jsou tudíž příslušně statisticky rozděleny. V reálných dopravních systémech ale tento předpoklad není naplněn téměř nikdy s výjimkou extrémně nízkých hustot dopravního proudu.

Anglický abstrakt

When calculating the capacity of uncontrolled intersections, there is widely used method of critical time gaps. These time gaps has a stochastic nature and as random variables are therefore appropriately statistically distributed. It is commonly assumed these gaps have an exponential probability distribution that corresponds to a known Poisson distribution of vehicle occurrence within a certain time interval. In real transport systems, however, this assumption is almost never fulfilled, except for extremely low traffic flow densities. We show in this paper that as suitable alternatives can be considered Gamma distribution, log-normal distribution or inverse Gaussian distribution.

Klíčová slova

dopravní proud; odstupy vozidel; statistické rozdělení; časové světlosti

Klíčová slova v angličtině

traffic flow; space gaps; statistical distribution

Autoři

KRBÁLEK, M.; APELTAUER, J.; APELTAUER, T.

Vydáno

29. 9. 2017

Nakladatel

KONSTRUKCE Media, s.r.o.

Místo

Ostrava

ISSN

1801-822X

Periodikum

Silnice a železnice

Ročník

2017

Číslo

4

Stát

Česká republika

Strany od

90

Strany do

92

Strany počet

3

URL

BibTex

@article{BUT140123,
  author="Milan {Krbálek} and Jiří {Apeltauer} and Tomáš {Apeltauer}",
  title="Vliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek",
  journal="Silnice a železnice",
  year="2017",
  volume="2017",
  number="4",
  pages="90--92",
  issn="1801-822X",
  url="http://www.silnice-zeleznice.cz/"
}