Detail publikace

Rozvoj klíčových kompetencí absolventů škol pro lepší socioprofesní uplatnění v praxi

LINDR, J.

Originální název

Rozvoj klíčových kompetencí absolventů škol pro lepší socioprofesní uplatnění v praxi

Anglický název

Development of key competences of graduates for better socioprofessional work placement in praxis

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Zkušenosti z odborné praxe, požadavky na rozvoj absolventů společně s nároky na flexibilitu uplatnění na pracovním trhu ukazují, že pouze odbornost nestačí. Absolvent technického studia musí být vybaven už z vysoké školy jak všemi potřebnými odbornými znalostmi, které využije v pracovním životě, tak znalostmi všeobecnými. Rostoucím požadavkům trhu může s uspokojením vyhovět pouze takový absolvent, který si kromě odborných kompetencí osvojí též obecné klíčové kompetence, např. komunikativní, jazykové, sociální aj., které zvýší jeho šanci na lepší uplatnění. Vzrůstá potřeba komplexnosti a všestranného rozvoje osobnosti. Absolvent by měl být už z fakulty vybaven odbornými a všeobecnými klíčovými kompetencemi. Velkou roli zde hraje obzvláště propojení teorie s praxí a socioprofesní analýza všech kompetencí užitečných v praxi. Pro zvýšení kvality vysokoškolského vzdělání z toho vyplývá potřeba začlenění společenskovědních předmětů do kurikula technického studia. Na univerzitách roste snaha o všestranný rozvoj studentů, o zatraktivnění výuky a o tematickou provázanost společenskovědních předmětů s odborným studiem. Ve výuce je věnován prostor pro sdílení zkušeností z praxe s cílem těsnějšího propojení společenských věd a odborných předmětů. Inovace a modernizace vzdělávacích obsahů, integrita a transdisciplinarita charakterizuje nové pojetí vzdělávání. Zdůrazňuje se systémovost a existence strukturálních vazeb na cestě k formování absolventa jako vyspělé osobnosti. Všestranný vzdělanostní rozvoj absolventů úspěšnému začlenění do praxe napomáhá.

Anglický abstrakt

Experience from professional praxis, requierements for the development of graduates together with demands for flexibility in labour market show that only expertise is not enough. The graduate of technical study programme must be fully-equipped from university with both all the necessary specialised competences used in working life and general knowledge as well. Only such a graduate who knows professional competences, e.g. communicational, language, social etc., can satisfy the needs of growing market requirements which increase the chances for better work placement. Complexity and development of personality are increasing. The faculty should fully equip the graduate both with professional and with general key competences. The connection of theory with practice and also an analysis of all social and professional competences useful in practice play a major role. To increase the quality of university education the need for integration of social science subjects into curriculum of technical studies is needed. At university an effort for general development of students, for an attractive teaching approach and for a thematic coherence of social science subjects with professional studies is increasing. In teaching there is a dedicated space for sharing practical experience with the aim of a closer connection between social sciences and technical subjects. An innovation and modernisation of educational contents, integrity and transdisciplinarity describes the new concept of education. System and existence of structural links is underlined towards forming of the graduate as a mature personality. General educational development of graduates helps to successful integration to work placement.

Klíčová slova

Všestranný rozvoj absolventů, kurikulum, společenskovědní předměty, klíčové kompetence, humanizace akademického prostředí, modernizace vzdělávání

Klíčová slova v angličtině

Student’s general development, curriculum, social science subjects, key competences, key competences, humanization of educational environment, modernization in education

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

29. 7. 2017

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-2800-3

Kniha

Univerzitná príprava absolventov pre potreby globálneho trhu

Číslo edice

1

Strany od

189

Strany do

194

Strany počet

5

BibTex

@inproceedings{BUT138703,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Rozvoj klíčových kompetencí absolventů škol pro lepší socioprofesní uplatnění v praxi",
  booktitle="Univerzitná príprava absolventov pre potreby globálneho trhu",
  year="2017",
  number="1",
  pages="189--194",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-2800-3"
}