Detail publikace

Využití GNSS-RTK a permanentních sítí GNSS pro železniční bodové pole

BUREŠ, J.

Originální název

Využití GNSS-RTK a permanentních sítí GNSS pro železniční bodové pole

Český název

Využití GNSS-RTK a permanentních sítí GNSS pro železniční bodové pole

Anglický název

Usage GNSS-RTK and GNSS permanent networks for railway geodetic control

Typ

článek ve sborníku

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Článek se zabývá formulací technologie přesného měření s využitím globálních navigačních satelitních systémů (GNSS) v železničním stavitelství pro realizaci prostorové polohy koleje v průběhu stavby nebo její následné údržby. Technnologie byla vyvinuta pro Správu železniční dopravní cesty, s.o. s cílem podpory automatizované technologie údržby prostorové polohy koleje na území České republiky (cca 64 350 km2 území). Článek popisuje základní kontext GNSS technologie v reálném čase a její použití pro přesné měření prostorové polohy koleje. Součástí technologie je i optimalizace zaměření v terénu založené na bázi řešení nejkratší (Hamiltonovy) cesty v grafu s dodatečnými podmínkami v uzlech. Optimalizace je řešena s ohledem na časovou a ekonomickou efektivitu Tecnologie umožňuje určení prostorové polohy s mezní odchylkou 10 až 15 mm vzhledem k nejbůližším permanentním stanicím CZEPOS na území České republiky

Český abstrakt

Článek se zabývá formulací technologie přesného měření s využitím globálních navigačních satelitních systémů (GNSS) v železničním stavitelství pro realizaci prostorové polohy koleje v průběhu stavby nebo její následné údržby. Technnologie byla vyvinuta pro Správu železniční dopravní cesty, s.o. s cílem podpory automatizované technologie údržby prostorové polohy koleje na území České republiky (cca 64 350 km2 území). Článek popisuje základní kontext GNSS technologie v reálném čase a její použití pro přesné měření prostorové polohy koleje. Součástí technologie je i optimalizace zaměření v terénu založené na bázi řešení nejkratší (Hamiltonovy) cesty v grafu s dodatečnými podmínkami v uzlech. Optimalizace je řešena s ohledem na časovou a ekonomickou efektivitu Tecnologie umožňuje určení prostorové polohy s mezní odchylkou 10 až 15 mm vzhledem k nejbůližším permanentním stanicím CZEPOS na území České republiky

Anglický abstrakt

The contribution deals with formulation of technology for precise positioning with use of global navigation satellite systems (GNSS) in railway engineering during construction and maintenance of railway line and its spatial position. The technology was developed for Railway Infrastructure Administration, state organization (SŽDC) in order to solve automated maintenance of spatial position of railway line on territory of the Czech Republic – area of 64,350 km2. The paper describes basic context of GNSS technology usage for railway precise positioning, and proposition of algorithm for field GNSS measurement optimization with use of the shortest Hamilton's journey in graph method with additional conditions in nodes. The optimization of field measurement solves its time demands and economic effectiveness. The technology enables precise position determination with absolute difference limit from 10 to 15 mm within GNSS CZEPOS permanent network on territory of the Czech Republic.

Klíčová slova

železnice, prostorová poloha koleje, GNSS-RTK, Hamiltonova cesta

Vydáno

04.02.2016

Nakladatel

ECON Publishing, s.r.o.

Místo

Brno

ISBN

978-80-86433-60-8

Kniha

Družicové metody v geodézii a katastru

Edice

1

Číslo edice

1

Strany od

64

Strany do

72

Strany počet

9

BibTex


@inproceedings{BUT122947,
  author="Jiří {Bureš}",
  title="Využití GNSS-RTK a permanentních sítí GNSS pro železniční bodové pole",
  annote="Článek se zabývá formulací technologie přesného měření s využitím globálních navigačních satelitních systémů (GNSS) v železničním stavitelství pro realizaci prostorové polohy koleje v průběhu stavby nebo její následné údržby. Technnologie byla vyvinuta pro Správu železniční dopravní cesty, s.o. s cílem podpory automatizované technologie údržby prostorové polohy koleje na území České republiky (cca 64 350 km2 území). Článek popisuje základní kontext GNSS technologie v reálném čase a její použití pro přesné měření prostorové polohy koleje. Součástí technologie je i optimalizace zaměření v terénu založené na bázi řešení nejkratší (Hamiltonovy) cesty v grafu s dodatečnými podmínkami v uzlech.  Optimalizace je řešena s ohledem na časovou a ekonomickou efektivitu Tecnologie umožňuje určení prostorové polohy s mezní odchylkou 10 až 15 mm vzhledem k nejbůližším permanentním stanicím CZEPOS na území České republiky",
  address="ECON Publishing, s.r.o.",
  booktitle="Družicové metody v geodézii a katastru",
  chapter="122947",
  edition="1",
  howpublished="print",
  institution="ECON Publishing, s.r.o.",
  year="2016",
  month="february",
  pages="64--72",
  publisher="ECON Publishing, s.r.o.",
  type="conference paper"
}