Detail publikace

Přínos společenskovědních předmětů pro rozvoj vzdělanosti v nehumanitních studijních oborech

LINDR, J.

Originální název

Přínos společenskovědních předmětů pro rozvoj vzdělanosti v nehumanitních studijních oborech

Anglický název

The contribution of social sciences for the development of education in non-humanistic fields of study

Typ

abstrakt

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Současná doba klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti absolventů. Roste nutnost optimálního zastoupení klíčových kompetencí v profilu absolventa. Idea všestranného rozvoje se stává nosnou myšlenkou pro žádané směřování současného školství. Čím více je absolvent vysoké školy vybaven odbornými i všeobecnými znalostmi, tím lépe se uplatní v profesní praxi, na trhu práce i v osobním životě. Jak optimálně dosáhnout rozvoje všech klíčových kompetencí? Jakou rovnováhu má mít zastoupení odborných a všeobecně vzdělávacích předmětů ve studijním plánu škol? Jakou roli hrají humanitní předměty v kurikulu technické univerzity? Zastoupení předmětů zaměřených na soft skills přispívá k formování osobnosti studentů a k humanizaci technického prostředí. Příspěvek hodnotí roli, smysl, význam a důležitost společenskovědních předmětů v kultivaci studentů. Zaměřuje se na teoretická východiska a na rozbor dosavadních zkušeností s výukou na Stavební fakultě VUT v Brně. Příspěvek využívá zpětnovazební hodnocení kvality výuky. Sleduje zhodnocení společenskovědních předmětů pohledem studentů. Všímá si toho, jaký význam studenti společenskovědním předmětům přikládají a jak vidí jejich využití ve svém profesním i osobním životě. Příspěvek pracuje s konkrétními daty získanými z ankety hodnocení kvality výuky, které interpretuje. Závěrem příspěvek konstatuje, že budování vztahu k předmětům, které jdou často mimo rámec odbornosti studentů, je náročné a problematické. Zastoupení společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity přináší humanizaci technického studijního prostředí a vede ke kultivaci osobnosti studentů.

Anglický abstrakt

The present emphasises general development of personality of graduates. The need for an optimal representation of key competences in the graduate profile rises. The idea of general development is becoming as a supporting thought for the right direction of contemporary school system. The more graduates are equipped with professional and general knowledge, the better they can be accepted by praxis, in the labour market and they are successful in personal life. How to achieve the development of key competences proportionally? What balance should have the representation of professional and general subjects in the school curriculum? What is the role of social subjects in the curriculum in technical universities? The right representation of courses focused on soft skills which contributes to form personality of students and to humanise the technical environment in general. The paper evaluates the role, purpose, meaning and importance of social science subjects in process of cultivation of students. It focuses both on the theoretical basis and on previous teaching experience. The article uses the feedback evaluation of quality of teaching at the Faculty of Civil Engineering BUT. It evaluates the benefits of social science subjects through students’ perspective. It solves how much importance students attach to social science subjects and how they see their usefulness in professional and personal life. The article processes real data obtained from the survey evaluating the quality of teaching which are performed as well. Finally, the paper observes creating of students’ relationship to social science subjects, which is often out of interest of students, it is difficult and problematic. Representation of social science subjects in curriculum of technical universities brings an impulse to humanise of the technical study environment and also leads to cultivation of student’s personality.

Klíčová slova

Kurikulum, společenskovědní předměty, soft sills, kultivace osobnosti studenta, hodnocení kvality výuky, pedagogická evaluace, všestranný rozvoj, klíčové kompetence, humanizace technického vzdělávání, modernizace vzdělávání

Klíčová slova v angličtině

Curriculum, social science subjects, soft sills, cultivation of student's personality, evaluation of teaching quality, pedagogical evaluation, general development, core competences, process of humanity in technical education, modernisation of education

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

23. 4. 2015

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-2179-0

Kniha

Inovatívne metódy a formy vysokoškolskej edukácie pre skvalitnenie prípravy absolventov pre kreatívne podnikateľské prostredie

Číslo edice

1

Strany od

45

Strany do

46

Strany počet

2

BibTex

@misc{BUT120986,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Přínos společenskovědních předmětů pro rozvoj vzdělanosti v nehumanitních studijních oborech",
  booktitle="Inovatívne metódy a formy vysokoškolskej edukácie pre skvalitnenie prípravy absolventov pre kreatívne podnikateľské prostredie",
  year="2015",
  edition="1",
  pages="45--46",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-2179-0",
  note="abstract"
}