Detail publikace

VIDITELNOST CYKLISTY NEBO CHODCE U OKRAJE VOZOVKY

ŠIŠKA, A.

Originální název

VIDITELNOST CYKLISTY NEBO CHODCE U OKRAJE VOZOVKY

Anglický název

VISIBILITY OF CYCLIST OR PEDESTRIAN AT THE EDGE OF ROAD

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Stať se zabývá problematikou viditelnosti cyklisty nebo chodce u okraje pozemní komunikace. Úvodní část tohoto příspěvku je zaměřena na definici pojmů dle současných zákonů platných v ČR. V další části je ukázán současný stav legislativy v oblasti povinností zmíněných účastníků silničního provozu. Tato problematika úzce souvisí s autorovou zamýšlenou disertační prací, která analyzuje nezbytný a bezpečný boční odstup mezi předjíždějícím vozidlem a cyklistou nebo chodcem. Článek vznikl na základě definice zmíněné vzdálenosti, která není pevně stanovena v zákonech platných v ČR. Než-li však přikročíme k této poněkud složité problematice, je nutno se zabývat dílčími problémy, čímž je v tomto příspěvku samotná viditelnost cyklisty resp. chodce, což je sama o sobě komplikovaná záležitost a pro zmíněnou disertační práci působí jako okrajová podmínka ke stanovení zmíněného odstupu. Hlavním problémem a cílem celého zkoumání bylo tedy navržení vhodného vybavení cyklisty nebo chodce při pohybu na pozemních komunikacích (zejména za snížené viditelnosti) a zřetelnějšímu určení jejich maximální šířky na vozovce. Uvedená problematika byla řešena pomocí dvou zvolených metod sběru dat – zúčastněné pozorování a pořízení videozáznamu, které byly provedeny jak za nesnížené viditelnosti (běžné denní světlo), tak za snížené viditelnosti (za tmy). Závěr tohoto příspěvku pojednává o výsledcích přímého pozorování, které nás inspirovaly pro jednu z možností jak definovat bezpečné vybavení cyklisty z hlediska viditelnosti. Samotná analýza (studie) cyklistů a chodců byla rozdělena do dvou částí. V první se zmíněné metody sběru dat aplikovaly za nesnížené viditelnosti. Pozorování uvedených účastníků silničního provozu vznikl dílčí závěr, a to takový, že nejširším místem cyklisty i chodce při běžném pohybu po vozovce jsou buď jejich lokty nebo častěji v případě cyklisty řidítka jízdního kola a v případě chodce konce rukou (zápěstí). Druhá část výzkumu probíhala za snížené viditelnosti, kdy se po vozovce pohyboval chodec nebo cyklista vybaven různými světelnými nebo reflexními prvky (i jejich kombinací) a objektem sledování byla jeho viditelnost. Dílčí závěr ukázal, že nejlépe posádka vozidla, která předjížděla cyklistu, zaznamenala reflexní vestu, a to až o 100 m dříve než na pomysleném druhém místě upevněné červené světlo na konci řídítek jízdního kola. Ze všech dílčích závěrů jednotlivých kapitol tedy vyplývá, že cyklisté i chodci by měli mít za povinnost být vybaveni za snížené viditelnosti při pohybu po pozemní komunikaci, a to v případě chodců při pohybu po pozemní komunikaci delším než je potřeba k přejití vozovky kolmo k její ose, reflexní vestou, a to nejlépe i s rukávy na rukou, pro jejich snadnější detekci na pozemních komunikacích a rozpoznání jejich maximální šířky. V případě, že cyklista nebo chodec má u sebe jakýkoliv předmět částečně zakrývající reflexní vestu (např. batoh) nebo předmět, který zasahuje více do středu vozovky než jeho nejširší místo, pak by ho měl též opatřit reflexními prvky. Navíc cyklisté, vzhledem k výše uvedeným faktům, by měli své kolo při snížené viditelnosti opatřit na levé straně řídítek světelným či odrazovým prvkem nebo nejlépe jejich kombinací, k čemuž by se potenciálně konstrukčně dala velmi dobře využít dutina v trubce řídítek.

Anglický abstrakt

The article deals with the visibility of cyclists and pedestrians at the edge of the road. The introductory part of this article is focused on the definition of terms according to current laws in force in Czech Republic. The next section is indicated by the current state of legislation on the obligations referred to road users. This issue is closely related to the intended author's dissertation, which analyzes necessary and safe lateral distance between the overtaking vehicle and cyclist or pedestrian. This article was based on the definition of this distance, which is not fixed in the laws in force in Czech Republic. Before proceeding of this rather complicated issue, it is necessary to deal with partial problems, which is in this article itself the visibility of cyclists or pedestrians. The above mentioned problem was solved by observation which was made both for unimpaired visibility (normal daylight) and in lower visibility (at night). The conclusion of this article discusses the results of observation, which inspired us to one of the options to define a safe cycling facilities in terms of visibility.

Klíčová slova

Cyklista, chodec, zúčastněné pozorování, viditelnost, zákon o provozu na pozemních komunikacích a o silničním provozu, vozovka

Klíčová slova v angličtině

Cyclist, pedestrian, participating observation, visibility, the law about road traffic, road

Autoři

ŠIŠKA, A.

Rok RIV

2012

Vydáno

25. 4. 2012

Nakladatel

VUT v Brně, Ústav soudního inženýrství, Údolní 244/53, 602 00 Brno

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-4485-0

Kniha

Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2012

Číslo edice

1

Strany od

86

Strany do

86

Strany počet

7

BibTex

@inproceedings{BUT93566,
  author="Adam {Šiška}",
  title="VIDITELNOST CYKLISTY NEBO CHODCE U OKRAJE VOZOVKY",
  booktitle="Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2012",
  year="2012",
  number="1",
  pages="86--86",
  publisher="VUT v Brně, Ústav soudního inženýrství, Údolní 244/53, 602 00  Brno",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-4485-0"
}