Detail publikace

Posouzení manévru vozidla v souvislosti s analýzou dopravních nehod

KLEDUS, R.

Originální název

Posouzení manévru vozidla v souvislosti s analýzou dopravních nehod

Anglický název

Examination of the vehicle manoeuvre within the context of the traffic accidents analysis

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Při rekonstrukci dopravních nehod často vzniká potřeba analyzovat jízdní manévr vozidla a to buď v souvislosti s jízdou vozidla před kolizí nebo v souvislosti s analýzou technických možností řidiče kolizní situaci odvrátit. V literatuře pro znaleckou činnost jsou publikovány vzorce pro výpočet celkové doby manévru vozidla (jednoduché změny jízdního pruhu), kdy výpočet pohybu vozidla je simulován pohybem hmotného bodu. Příspěvek je zaměřen na příčnou dynamiky vozidla. Prezentovány jsou některé výsledky jízdních zkoušek, při kterých byl simulován jeden z charakteristických manévrů vozidla, kterým je změna jízdního pruhu resp. manévr vyhnutí se překážce. Měření byla prováděna pomocí optických snímačů od firmy Corrsys Datron a snímačů zrychlení a úhlových rychlostí. V příspěvku jsou porovnány teoretické a měřené průběhy příčného zrychlení a některé předběžné výsledky související se subjektivním ohodnocením dynamiky jízdy.

Anglický abstrakt

At the traffic accident analysis a requirement to analyse the vehicle manoeuvre often occurs either in connection with the ride of the vehicle before the collision or in connection with analysis of the driver's technical possibilities to avoid the accident. The formulas for calculation of total time of the vehicle manouevre (single lane change), when calculation of the vehicle movement is simulated by means of mass point movement, are published in the specialist literature for the expert activity. The Paper is aimed to the transversal dynamics of the vehicle. Some results of the ride tests with the lane change manoeuvre, if you like the manoeuvre of the obstacle avoidance, are presented in the Paper. The measurements were carried out with the help of optical sensors and sensors of acceleration and angular velocities, manufactured by the CORRSYS-Datron Sensorsysteme GmbH company. The teoretical and measured results of the behaviour of the transversal acceleration and some preresults related to the subjective rating of the vehicle dynamics are compared in the Paper.

Klíčová slova

dynamika vozidel, změna jízdních pruhů, dopravní nehody, měření

Klíčová slova v angličtině

vehicle dynamics, lane change manoeuvre, traffic accident, measurement

Autoři

KLEDUS, R.

Vydáno

1. 5. 2002

Nakladatel

Institute of Mechanics of Solids, Faculty of Mechanical Engeering, Brno University of Technology

ISBN

80-214-2109-6

Kniha

Inženýrská mechanika 2002

Strany od

117

Strany do

118

Strany počet

2

BibTex

@inproceedings{BUT18715,
  author="Robert {Kledus}",
  title="Posouzení manévru vozidla v souvislosti s analýzou dopravních nehod",
  booktitle="Inženýrská mechanika 2002",
  year="2002",
  pages="117--118",
  publisher="Institute of Mechanics of Solids, Faculty of Mechanical Engeering, Brno University of Technology",
  isbn="80-214-2109-6"
}