Detail publikace

Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma

ZVONČÁK, V. ŠAFÁROVÁ, K. MEKYSKA, J. MUCHA, J. KISKA, T. LOSENICKÁ, B. ČECHOVÁ, B. FRANCOVÁ, P. SMÉKAL, Z.

Originální název

Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma

Anglický název

Diagnosis of Developmental Dysgraphia Based on Quantitative Analysis of Online Handwriting

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Prevalence problémů s psaním mezi dětmi školního věku je mezi 10 až 30 %. V současné době neexistuje v České republice objektivní metoda pro diagnózu a hodnocení míry závažnosti vývojové dysgrafie (VD). Cílem této studie je představit novou metodu objektivní diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. K tomuto účelu jsme extrahovali ze tří písemných cvičení sadu prostorových, časových, kinematických a dynamických parametrů. Pro identifikaci parametrů s vysokou diskriminační silou jsme následně provedli korelační analýzu mezi těmito parametry a skóry dotazníku HPSQ (Handwriting Proficiency Screening Questionnaire). Použitím klasifikátoru založeného na náhodných lesech v kombinaci s kvantifikací cvičení psaní abecedy jsme dosáhli přesnosti klasifikace téměř 80 % (sensitivita 77 %, specificita 83 %). Přesnost byla zvýšena na 92 % (sensitivita 92 %, specificita 93 %) aplikováním metody sekvenčního dopředného plovoucího výběru parametrů SFFS (Sequential Floating Forward Selection). Tato pilotní studie potvrzuje možnost automatizované diagnózy VD u dětí, které píšou psaným spojovaným písmem.

Anglický abstrakt

The prevalence of handwriting difficulties among school-aged children is around 10–30 %. Until now, there is no objective method to diagnose and rate developmental dysgraphia (DD) in Czech Republic. The goal of this study is to propose a new method of objective DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, we extracted a set of spatial, temporal, kinematic and dynamic features from three handwriting tasks. Consequently, we performed a correlation analysis between these features and score of handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ), in order to identify parameters with a good discrimination power. Using random forests classifier in combination with quantification of alphabet writing task, we reached nearly 80 % classification accuracy (77 % sensitivity, 83 % specificity). The classification accuracy was increased to 92 % (92 % sensitivity, 93 % specificity) by employing SFFS (Sequential Forward Feature Selection) method. This pilot study proves the possibility of automatic DD diagnosis in children cohort writing with cursive letters.

Klíčová slova

vývojová dysgrafie; dětská dysgrafie; digitalizační tablet; HPSQ; SFFS; náhodné lesy; support vector machine; klasifikace

Klíčová slova v angličtině

developmental dysgraphia; children dysgraphia; digitizing tablet; HPSQ; random forests; support vector machine

Autoři

ZVONČÁK, V.; ŠAFÁROVÁ, K.; MEKYSKA, J.; MUCHA, J.; KISKA, T.; LOSENICKÁ, B.; ČECHOVÁ, B.; FRANCOVÁ, P.; SMÉKAL, Z.

Vydáno

30. 4. 2018

ISSN

1213-1539

Periodikum

Elektrorevue - Internetový časopis (http://www.elektrorevue.cz)

Ročník

20

Číslo

2

Stát

Česká republika

Strany od

1

Strany do

6

Strany počet

6

URL

BibTex

@article{BUT147384,
  author="ZVONČÁK, V. and ŠAFÁROVÁ, K. and MEKYSKA, J. and MUCHA, J. and KISKA, T. and LOSENICKÁ, B. and ČECHOVÁ, B. and FRANCOVÁ, P. and SMÉKAL, Z.",
  title="Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma",
  journal="Elektrorevue - Internetový časopis (http://www.elektrorevue.cz)",
  year="2018",
  volume="20",
  number="2",
  pages="1--6",
  issn="1213-1539",
  url="http://www.elektrorevue.cz/cz/clanky/zpracovani-signalu/0/automatizovana-diagnoza-vyvojove-dysgrafie-zalozena-na-kvantitativni-analyze-online-pisma-1/"
}