Detail publikace

Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci

RONKOVÁ, P. ŽALUD, L.

Originální název

Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci

Český název

Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci

Typ

abstrakt

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Dlouhodobě je jasně patrná snaha o nízkonákladovou a přitom kvalitní rehabilitaci pacientů nejen ve zdravotnických zařízeních, ale i v domácím prostředí. V poslední době se tato myšlenka stává stále reálnější díky prudkému nástupu moderních technologií z oblasti virtuální a rozšířené reality. Jedním z často diskutovaných přístrojů pro tuto rehabilitaci je zařízení Microsoft Kinect. Tento senzor byl uveden na trh v roce 2010 jako pouhý moderní ovladač počítačových her pro herní konzoli Microsoft XBOX360. Odborné komunity, především z oblasti robotiky, však rychle rozpoznaly značný potenciál zařízení i v dalších oblastech. Odborníci a nadšenci poměrně záhy vytvořili programové vybavení, které umožnilo připojení Kinectu k běžnému osobnímu počítači, zpracování hrubých dat ze snímače a tedy i využití ve zcela jiných oborech. Tím začal horečný vývoj aplikací využívajících Kinect pro vědecké účely. Tato vlna zájmu byla natolik silná, že i samotná firma Microsoft nakonec přehodnotila svůj postoj a uvolnila vývojové prostředky pro využití Kinectu na počítačích třídy PC. Microsoft Kinect je kombinovaný snímač s barevnou kamerou, dálkoměrnou kamerou a sadou prostorových mikrofonů. Data ze snímačů jsou kombinována a zpracována tak, že výstupem může být přímo rekonstrukce jakési kinematické kostry snímané osoby v reálném čase. Snímač však má řadu nezanedbatelných omezení, jako jsou latence (zpoždění), nízké rozlišení, apod., které značně omezují jeho využití. V příspěvku bude vysvětlen základní princip zařízení Microsoft Kinect. Dále budou rozebrány zajímavé perspektivy a aplikace zařízení v klinické praxi i v domácím prostředí vzhledem k technickým parametrům a vlastnostem zařízení. Krátce bude představen i nový Kinect II, který bude komerčně dostupný na konci roku 2013 a slibuje podstatně lepší technické parametry. Zařízení Kinect bude na prezentaci k dispozici pro možnost předvedení jeho vlastností přítomným odborníkům.

Český abstrakt

Dlouhodobě je jasně patrná snaha o nízkonákladovou a přitom kvalitní rehabilitaci pacientů nejen ve zdravotnických zařízeních, ale i v domácím prostředí. V poslední době se tato myšlenka stává stále reálnější díky prudkému nástupu moderních technologií z oblasti virtuální a rozšířené reality. Jedním z často diskutovaných přístrojů pro tuto rehabilitaci je zařízení Microsoft Kinect. Tento senzor byl uveden na trh v roce 2010 jako pouhý moderní ovladač počítačových her pro herní konzoli Microsoft XBOX360. Odborné komunity, především z oblasti robotiky, však rychle rozpoznaly značný potenciál zařízení i v dalších oblastech. Odborníci a nadšenci poměrně záhy vytvořili programové vybavení, které umožnilo připojení Kinectu k běžnému osobnímu počítači, zpracování hrubých dat ze snímače a tedy i využití ve zcela jiných oborech. Tím začal horečný vývoj aplikací využívajících Kinect pro vědecké účely. Tato vlna zájmu byla natolik silná, že i samotná firma Microsoft nakonec přehodnotila svůj postoj a uvolnila vývojové prostředky pro využití Kinectu na počítačích třídy PC. Microsoft Kinect je kombinovaný snímač s barevnou kamerou, dálkoměrnou kamerou a sadou prostorových mikrofonů. Data ze snímačů jsou kombinována a zpracována tak, že výstupem může být přímo rekonstrukce jakési kinematické kostry snímané osoby v reálném čase. Snímač však má řadu nezanedbatelných omezení, jako jsou latence (zpoždění), nízké rozlišení, apod., které značně omezují jeho využití. V příspěvku bude vysvětlen základní princip zařízení Microsoft Kinect. Dále budou rozebrány zajímavé perspektivy a aplikace zařízení v klinické praxi i v domácím prostředí vzhledem k technickým parametrům a vlastnostem zařízení. Krátce bude představen i nový Kinect II, který bude komerčně dostupný na konci roku 2013 a slibuje podstatně lepší technické parametry. Zařízení Kinect bude na prezentaci k dispozici pro možnost předvedení jeho vlastností přítomným odborníkům.

Klíčová slova

Microsoft Kinect, rehabilitace, aplikace

Vydáno

11.10.2013

Místo

Mikulov

Strany od

28

Strany do

28

Strany počet

1

BibTex


@misc{BUT102310,
  author="Pavla {Horáková} and Luděk {Žalud}",
  title="Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci",
  annote="Dlouhodobě je jasně patrná snaha o nízkonákladovou a přitom kvalitní rehabilitaci pacientů nejen ve zdravotnických zařízeních, ale i v domácím prostředí. V poslední době se tato myšlenka stává stále reálnější díky prudkému nástupu moderních technologií z oblasti virtuální a rozšířené reality.
Jedním z často diskutovaných přístrojů pro tuto rehabilitaci je zařízení Microsoft Kinect. Tento senzor byl uveden na trh v roce 2010 jako pouhý moderní ovladač počítačových her pro herní konzoli Microsoft XBOX360. Odborné komunity, především z oblasti robotiky, však rychle rozpoznaly značný potenciál zařízení i v dalších oblastech. Odborníci a nadšenci poměrně záhy vytvořili programové vybavení, které umožnilo připojení Kinectu k běžnému osobnímu počítači, zpracování hrubých dat ze snímače a tedy i využití ve zcela jiných oborech. Tím začal horečný vývoj aplikací využívajících Kinect pro vědecké účely. Tato vlna zájmu byla natolik silná, že i samotná firma Microsoft nakonec přehodnotila svůj postoj a uvolnila vývojové prostředky pro využití Kinectu na počítačích třídy PC.
Microsoft Kinect je kombinovaný snímač s barevnou kamerou, dálkoměrnou kamerou a sadou prostorových mikrofonů. Data ze snímačů jsou kombinována a zpracována tak, že výstupem může být přímo rekonstrukce jakési kinematické kostry snímané osoby v reálném čase. Snímač však má řadu nezanedbatelných omezení, jako jsou latence (zpoždění), nízké rozlišení, apod., které značně omezují jeho využití.
V příspěvku bude vysvětlen základní princip zařízení Microsoft Kinect. Dále budou rozebrány zajímavé perspektivy a aplikace zařízení v klinické praxi i v domácím prostředí vzhledem k technickým parametrům a vlastnostem zařízení. Krátce bude představen i nový Kinect II, který bude komerčně dostupný na konci roku 2013 a slibuje podstatně lepší technické parametry. Zařízení Kinect bude na prezentaci k dispozici pro možnost předvedení jeho vlastností přítomným odborníkům.",
  chapter="102310",
  year="2013",
  month="october",
  pages="28--28",
  type="abstract"
}